Kombardo Expressen, der er et fjernbussamarbejde mellem Molslinjen og Herning Turist, åbner igen en ny dansk rute. Denne gang fra København med stop i Odense og Faaborg til Sønderborg. Pressefoto fra Molslinjen.

Kombardo Expressen åbner ny dansk fjernbusrute

Fra 11. december udvider Kombardo Expressen konkurrencen mod DSB og indenrigsflyene, når Molslinjens buskoncept får ny fjernbusrute, denne gang fra København via Odense til Sønderborg.

Den nye Kombardo-rute køres i første omgang med to daglige afgange i hver retning, ruten sejler med Alslinjens færgeforbindelse mellem Bøjden på Sydfyn og Fynshav på Als. Alslinjen er en af rederiet Molslinjens i alt ni danske færgeruter.

I alt tager det lidt over fire timer at køre fra København via stop i Odense og Faaborg til Sønderborg, oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse.

”I en tid med corona, er det et privilegium at udvide Kombardo Expressens rutenet. Modsat andre transportformer, ser vi kun en mindre reduktion i trafikken. Derfor har vi mod på at udvide vores busservice,” siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Kombardo Expressen er et bussamarbejde mellem Molslinjen og Herning Turist. Samarbejdet begyndte mellem Aarhus og København med stop på Molslinjens færger over Kattegat. Den rute kører op til 36 afgange om dagen.

Siden er Aalborg, Viborg, Rønne, Randers, Holstebro, Herning og Silkeborg kommet til i Jylland. I morgen åbner Kombardo Expressen endnu ny rute. Fra Helsingør med stop i Hillerød, Roskilde og Holbæk og herfra til færgeruten mellem Sjællands Odde og Aarhus.

Kombardo Expressens eksisterende danske fjernruter har omkring en halv million årlige passagerer.

Ejes af kapitalfond
Molslinjen, der ejes af den nordiske kapitalfond Polariser, er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Rederiets 15 skibe sejler nærmest alle danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Selve Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Tilsammen har færgerne over otte millioner gæster årligt. Den største rute er mellem Sjællands Odde og Aarhus, den har 3,5 millioner passagerer om året. Herefter følger Bornholmslinjen og Fanølinjen.

I øvrigt meddelte Molslinjen for nylig, at ruten som dets datter-rederi Bornholmslinjen også har sejlet mellem Rønne på Bornholm og nordtyske Sassnitz, lukker til foreløbig påsken næste år. Corona-restriktioner har fjernet tyskernes muligheder for at komme til Bornholm, og der er ikke længere tro på, at den tyske del af vintersæsonen kan reddes, skrev Bornholmslinjen i en pressemeddelelse.

Relaterede artikler:

Kombardo Expressen får ny dansk fjernbusrute

Danskerne kan stadig rejse lidt til udlandet

Danmarks største indenrigsrederi øger coronakamp