En af de 17 kanalbåde fra Canal Tours, der på årsplan sejler omkring 800.000 turister rundt i Københavns kanaler. Foto: Wonderful Copenhagen.

Konfliktvarsel udskudt mod kanalbåde

Efter forhandlinger mellem blandt andet Dansk Arbejdsgiverforening og LO er mulig konflikt mod Canal Tours i København trukket midlertidigt tilbage. Parterne forhandler videre på mandag. HK-overenskomst vil øge lønudgifter op mod 18 procent, oplyser HK.

Guiderne hos Canal Tours, der årligt sejler med cirka 800.000 danske og primært udenlandske turister i Københavns kanaler, ønsker bedre arbejdsforhold. Det kan ske via medlemskab af fagforbundet HK, lyder det fra HK.

For at finde en løsning på situationen var der i denne uge forhandlinger mellem netop HK, landsorganisationen LO, Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Industri samt virksomheden Strömma, der blandt andet ejer Canal Tours.

Forud for forhandlingerne havde HK udsendt et konfliktvarsel mod Canal Tours, men det blev efter aftale mellem Dansk Arbejdsgiverforening og LO trukket tilbage. Parterne mødes igen på mandag til nye drøftelser af sagen.

”Der var på møderne i denne uge gode forhandlinger og frugtbar dialog mellem parterne; intet brød sammen og vi forhandler igen på mandag. På møderne fik parterne talt sammen for at drøfte deres synspunkter. Det er mit indtryk, at vi kom så langt under ugens konstruktive samtaler, at vi kan være fortrøstningsfulde,” siger administrerende direktør for Strömma Danmark, Mads Vestergaard Olesen, til STANDBY.dk

HK: aftale vil koste 12-18 procent
I kommentar siger Peter Moesgaard, faglig konsulent hos HK Hovedstaden, til STANDBY.dk:

”Andre medarbejdere hos Strömma Danmark har en almindelig overenskomst med Metal, 3F og Serviceforbundet, mens vi for HK’erne i administrationen, billetten og salg, nu tilbyder en funktionæroverenskomst med Dansk Industri, DI.
Guiderne hos Canal Tours tilbydes en såkaldt lokalaftale, da de er timelønnede, indholdet i denne har DI bekræfter de vil forhandle på mandag.
Lokalaftalen skal have stort set samme indhold som en almindelig overenskomst og indeholder basispakken med hensyn til løn, pension, sjette ferieuge, helligdagsbetaling og den såkaldte fritvalgskonto, hvor medarbejderne selv kan bestemme om en procentdel af lønnen skal bruges til pension, feriepenge eller blot skal udbetales.”

Ifølge Peter Moesgaard vil den muligvis kommende lokalaftale mellem HK og Canal Tours øge Strömmas udgifter til dets guider hos Canal Tours, når de skal op på samme niveau som de øvrige medarbejdere. “Lige nu underbetales guiderne med cirka 17 procent af lønsummen; i forhold til den manglende sjette ferieuge, pension, fritvalg 3 procent, helligdagsbetaling og så videre,” siger Peter Moesgaard.

Men, siger den faglige konsulent hos HK Hovedstaden: ”Strömma kender reglerne – det er omkring de samme vilkår som gælder firmaets andre personalegrupper, for eksempel 3F, mekanikere og bådførerne. En guide har der ud over et løngab på grundlønnen, den starter på 120 kroner i timen, hvor Københavns andre overenskomster for turistattraktioner starter mellem 145–160 kroner i timen.”

Kommer aftalen ikke på plads vil der komme nyt konfliktvarsler fra HK og en eventuel konflikt kan træde i kraft i midten af denne måned, siger Peter Moesgaard.

17 kanalbåde og 20 turistbusser
Mads V. Olesen sagde tidligere på ugen til STANDBY.dk om situationen:

”Vores knap 100 guider kan naturligvis organisere sig, hvor de har lyst og nogle er allerede medlemmer af HK. Men det er måske noget kunstig, at HK mener at de skal lave overenskomster for vores guider. HK er funktionærernes fagforening og vores guider er jo ikke funktionærer, men for eksempel også sprogkyndige studerende, der har et sommerferiejob hos os.”

Bådførerne hos Canal Tours er i øvrigt organiseret i Serviceforbundet.

Strömma i Danmark har udover de 17 kanalbåde, der på årsplan sejler omkring 800.000 turister rundt i Københavns kanaler, også 20 hop on hop off-turistbusser, der kører i København med cirka 200.000 gæster om året – cirka 80 procent af de i alt en million Strömma-gæster er udenlandske turister.

Canal Tours står også for driften af Baadfarten nord for København. Baadfartens seks både sejler om sommeren på Lyngby Sø, Bagsværd Sø, Furesøen og Vejlesø.

Relaterede artikler:

Mulig konflikt mod stor turistattraktion

WoCo kigger på fremtidens turisme

Stewardesser får lov til at gå i bukser

 

x

Læs Også

Stigende milliardomsætning på danske restauranter

Det går generelt godt for den danske restaurantbranche. Danske og de udenlandske gæster bruger flere penge end nogensinde på alt fra gourmetrestauranter til burgerbarer og cafeer, viser ny undersøgelse.

Dansk turismesejr over Frankrig og Italien

Målt i forhold til indbyggertallet i landene og sammenlignet med antallet af overnatninger fra udenlandske turister, så er Danmark større end blandt andet Frankrig og Italien, viser beregninger fra Dansk Erhverv.

Unge kinesiske turister har fokus på Danmark

Danmark topper ikke Top-10 lister over lande navnlig kinesere fra millennium-generationen absolut vil besøge, men Danmark rykker op på listerne, viser ny undersøgelse fra Hotels.com

Få turismeuddannede finder job i turismebranchen

En videregående turismeuddannelse er ikke nødvendigvis den bedste vej ind i turismen. Blot hver femte af de turismeuddannede finder job i turismen. ”Et trist paradoks,” siger Dansk Erhverv.

Mulig konflikt mod stor turistattraktion

Fagforeningen HK truer Canal Tours, der årligt sejler 800.000 turister rundt i Københavns kanaler, med konflikt, hvis HK ikke må organisere attraktionens guider. Canal Tours’ direktør kalder HK-kampagnen ”beskidt.”

Københavnske hoteller mangler aircondition

Den lange varmeperiode øger kravet om aircondition, som længe har været årsag til klager, især fra amerikanske gæster. I sin tid krævede Filippinernes præsidentfrue, Imelda Marco, to suiter på københavnske hoteller, fordi hun var i tvivl om anlæggene var gode nok.