Krokodilletårer over Norwegian

norwegian Boeing B787 DreamlinerMANDAGSKLUMME: Vennerne bliver sat på en alvorlig prøve i disse dage, og konkurrenterne græder krokodilletårer over Norwegian. Imens holder de mange fly på jorden, og pengene fosser ud af Bjørn Kjos pengetank. Selv nordmændenes hengivenhed sættes på en alvorlig prøve.

Af Ejvind Olesen

Jeg gætter på, at de færreste passagerer egentlig ved, hvad strejken i Norwegian drejer sig om. Og vi andre kan også have svært ved at gennemskue det. Følger man med på de elektroniske medier, som flittigt dækker begivenheder fra time til time, bliver man ikke meget klogere. Bortset fra, at det altså er de skandinaviske piloter, heraf ca. 100 danske, som ikke vil over i et eller andet tilfældigt datterselskab og risikerer at ryge ud den dag, Bjørn Kjos vælger at bruge en af sine mange andre selskabskonstruktioner.

Det forstår man godt. Ikke fordi Norwegian piloterne er dårligt stillede, hvad lønnen angår. En kaptajn får over èn mio. kr. og en styrmand omkring 800.000 kr., om året. Men så er der det med arbejdstiden og antal flyvetimer. Og usikkerheden om Norwegians fremtid. Et kæmpeunderskud og en imponerende flyflåde af moderne fly, som altså også skal betales på et eller andet tidspunkt.

Når man i løbet af søndagen hører om en gruppe nordmænd, som kommer hjem fra Gran Canaria (skulle have været til Bergen), men havner i Oslo og bliver tilbudt en ni timers bustur hjem til Bergen, så forstår man godt, at nordmændenes begejstring for landsmandens bedrifter begynder at krakelere.

Nu troede de lige, de havde fået et flyselskab, som kunne bringe dem billigt rundt i verden og give dem lavpris mellem Oslo og Nordkalotten, som tidligere med SAS har kostet en bondegård.

Også danskerne har fået en rem af huden, især på de danske indenrigsruter til Aalborg og Aarhus . Hvis det fortsat er risikoen, skal man begynde at glæde sig til DAT på Bornholm og Karup og JetTime på Esbjerg. Ingen af dem er kendte for strejkekultur.

Er det så alt andet lige en fair udvikling for Bjørn Kjos og Norwegian? Nej, det synes jeg egentlig ikke. Selskabet har forsøgt at billiggøre flyvningen i takt med globaliseringen og Open Skies. Det vil vi komme til at se mere af, ikke mindst fra netværksselskaberne. Med den seneste udvikling i SAS i frisk erindring.

Fodslag i EU er en mangelvare. Det overrasker ingen. Men hvis Bjørn Kjos er registret med sit Norwegian selskab i Irland, da har han også lov til flyve til USA uden at blive lagt alle hindringer i vejen. Det samme gælder til Europa og øvrige del af verden.

Den første forudsætning for, at det hele ikke skal vælte som et korthus er imidlertid, at han får styr på sit eget personale. Det kan kun han og hans stab være ansvarlig for. Hvad vi har oplevet de seneste mange dage, har ikke været imponerende.