Norwegian Cruise Line øger kapaciteten – blandt andet med flere skibe i den såkaldte Prima Class. Arkivfoto: Norwegian Cruise Line.

Krydstogtkoncern udvider kapaciteten for milliarder

Rederierne i Norwegian Cruise Line Holdings får frem til 2028 fem nye krydstogtskibe, der øger NCL’s kapacitet 28 procent. ”Vi ser en sund efterspørgsel på alle markeder,” siger koncernchefen.

Norwegian Cruise Line Holdings med sine tre sejlende varemærker – Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises – ser frem til fortsat vækst de kommende år.

Det sagde koncernchef Harry Sommer i en investorpræsentation forleden. Han fremhævede blandt andet, at koncernen fra i år og frem til 2028 modtager fem nye krydstogtskibe, primært til Prima Class-gruppen, og at den øgede kapacitet og milliardinvesteringerne vil give rederiet en samlet vækst på cirka 28 procent, eller næsten fem procent om året.

”De nye skibe vil bidrage til at øge vores vækst i omsætning, overskudsgrad og passagertal samt give vores gæster nye oplevelser. Vi fortsætter med at se en stærk vækst på alle vores tre brands og at efterspørgslen er stor og vedholdende på alle vores globale markeder,” sagde koncernchefen.

De kommende nye skibe til Norwegian Cruise Line er navnlig til rederiets Prima Class, hvor NCL i alt skal have seks Prima Class-skibe. Næste år kommer det næste i Prima-klassen, Norwegian Aqua, til én milliard dollars og med plads til over 3.500 passagerer.

Investerer for milliarder
Også næste år får NCL’s noget finere varemærke, Oceania Cruises, sit nyeste skib, Allura, der vil koste rederiet 660 millioner dollars og have plads til 1.200 passagerer.

Norwegian Cruise Line Holdings tæller som nævnt tre varemærker; mainstreamproduktet Norwegian Cruise Line med 19 krydstogtskibe, det finere Oceania Cruises (syv skibe) og highend-rederiet Regent Seven Seas Cruises (fem skibe). Gruppen har omkring 10 procent af det globale krydstogtmarked på over 30 millioner årlige passagerer.

Norwegian Cruise Line Holdings er verdens tredjestørste krydstogtkoncern, kun overgået af Carnival Corporation og Royal Caribbean Group.

Alene Carnival-koncernen tæller otte varemærker, nævnt alfabetisk: Aida Cruises, Carnival Cruise Line, Costa Cruises, Cunard Line, Holland America Line, P&O Cruises (Australien), P&O Cruises (Storbritannien) og Seabourn Cruise Line.

Til sammenligning har Royal Caribbean Group tre primære varemærker: Royal Caribbean International, der har verdens største krydstogtskibe, samt Celebrity Cruises og Silversea Cruises.

 

Relaterede artikler:

54 nye krydstogtskibe til 240 milliarder kroner

Sætter cruises på kommende krydstogtskib til salg

Norwegian Cruise Line oppe på 32 forbudte ting i bagagen