Icon of the Seas bliver det første af tre skibe i den nye Icon-klasse fra Royal Caribbean International. De skal primært sejle krydstogter i Caribien med Miami som hjemmehavn. PR-illustration: Royal Caribbean International.

Krydstogtrederi på vej med ny stor skibsklasse

I 2024 får Icon of the Seas, det første krydstogtskib i Royal Caribbean Internationals nye klasse, premiere. Icon til over syv milliarder kroner får plads til 5.600 gæster og en besætning på 2.350.

Der er foreløbig planlagt tre skibe i Icon-klassen. Icon of the Seas forventes at få premiere i starten af 2024; herefter følger i 2025 Apex Of The Seas og i 2026 kommer Joy Of The Seas.

Skibene, der bygges på Meyer Werft i finske Turku, får plads til 5.610 passagerer med to i hver af de 2.805 kahytter og suiter (der er 28 varianter af kahytter og suiter) – reddes der ekstra op, kan skibet huse 7.600 passagerer.

Prisen for hvert af Icon-skibene skønnes at blive 1,1 milliarder euro, cirka 8,2 milliarder kroner.

I en pressemeddelelse skriver Royal Caribbean Group, der har Royal Caribbean International som sit største varemærke, at skibene i Icon-klassen vil tilbyde en masse nye features, der angiveligt ikke før er set i krydstogtbranchen.

Masser af ”hoods”
Udover angiveligt verdens største vandpark på et krydstogtskib, er der blandt andet 27 restauranter og spisesteder.

Og Icon-klassen, der henvender sig til alt fra par, venner på ferie og børnefamilier, får i skibenes fællesområder blandt andet fem såkaldte nabolag, Neighborhoods.

I Thrill Island kan krydstogtgæsterne blandt andet udforske Category 6, den største vandpark på et krydstogtskib med seks vandrutsjebaner. Et andet ”hood” er Chill Island, hvor fire forskellige af Icon-skibets syv pools er placeret.

Surfside er et hood for unge familier med børn op til seks år, mens The Hideaway byder på beach club og for eksempel et såkaldt infinity pool. AquaDome er et hood til de gæster, der har vil slappe af i fred og ro.

Blandt Icon-skibenes mange andre attraktioner er en Royal Promenade samt Central Park med spisesteder og en række underholdningstilbud. Der kommer også et Suite Neighborhood med mere luksuriøse udbud. Og der vil også være en skøjtebane, mulighed for at klare i Adrenaline Peak og meget mere.

Fokus på bæredygtighed
Icon Class-skibene har også fokus på bæredygtighed med avanceret brændselsteknologi ligesom skibet bruger flydende naturgasgas (LNG), der regnes for at være noget af det reneste brændstof i det maritime, oplyser Royal Caribbean.

Icon-skibet skal primært sejle syvdages-krydstogter i i Caribien med start og slut i Miami.

Royal Caribbean International er det største og mest kendte varemærke i Royal Caribbean Group.

RCG har tre sejlende varemærker. Udover mainstream-produktet Royal Caribbean International er der det lidt finere Celebrity Cruises og så highend-rederiet Silversea Cruises. RCG ejer også 50 procent af TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises.

 

Relaterede artikler:

Fire nye krydstogtskibe får plads til 22.500 gæster

”Jeg har savnet rejsebranchen helt vildt”

Flere danske havne har boom i krydstogtanløb