Krydstogtselskaber i foræringshjørnet

2019/08/defaultmain.jpgCRUISE: Konkurrencen er skærpet parret med en vis tilbageholdenhed fra kunderne, og det får de største selskaber til at snuble over hinanden med stribevis af rabattilbud i årets første måneder.

Det er ikke let at være agent for et krydstogtselskab på det danske marked i øjeblikket. Mange stamgæster har bestilt, og gruppekontraker er afsluttet et halvt år frem eller mere.

Og netop nu iværksætter mange selskaber store kampagner, hvor de tilbyder gratis drikke- og aktivitetspakker, helt op til 450 dollar for en enkelt tur, eller drikkepenge betalt, ca. 800-900 kr. pro persona, for slet ikke at tale om fri upgrading.

Blot med den bemærkning, at det hverken gælder grupper eller allerede bestilte rejser. Systemet er til en vis grad kendt fra flyselskaberne, men aldrig i så udpræget grad som fra krydstogtselskaberne netop nu.

”Det er bare et skår i tilliden og loyaliteten mellem rejsearrangør og rederi, som en bureauchef i går udtrykte det.

På engelsk hedder det Wave Season fra nu og indtil udgangen af marts, men ofte til ture hele året.

Costa Cruises tilbyder free upgrading på en stribe udvalgte rejser fra april og året ud. Oveni giver selskabet 50 procent reduktion for depositum.

Royal Caribbean Cruise Line – den mest solgte på det danske marked – lover også gratis pakker på en række ture. Og på alle rejser over Atlanten – og dem er der mange af – er der 400 dollar kredit om bord, hvis man bestiller til perioden 1. marts til 31. december.

Rigtig mange danske kunder har allerede bestilt via deres rejsebureauer til en af Atlant- turene. De kan se i vejviseren efter kreditten

I går kom MSC i et tilbud via cruise.dk om at bestille inden udgangen af februar. Gratis drikkevarepakke med i købet, hvis man bestiller mindst en balkonkahyt frem til 1. april. Men for alle de lokkende tilbud tilføjes: Kun ved nye bestillinger.

Hvad kan man så lære af det: Vent næste år med at bestille krydstogter til årets første to måneder.