Kunne det måske tænkes?

cityjetONSDAGSKLUMME: En tilsyneladende vigtig brik i SAS fremtidsplaner, City Jet, ser ud til at have problemer. Kunne det måske tænkes, at Cimber slet ikke skal sælges alligevel? I denne ’stille’ tid må SAS ledelsen ikke besvare spørgsmål om økonomi, og det kommer særdeles belejligt

Af Ejvind Olesen

Den sidste tid før en årsafslutning for et børsnoteret selskab må ledelsen ikke besvare spørgsmål, som kan påvirke kursen. Det er SAS-lederne normalt glade for. Det er ofte sådan, at det ser ud til at beskytte ledelsen mere end aktionærerne.

Der er ikke tvivl om, at der sker en masse bag kulisserne i denne tid. I snart et halv års tid har Cimber været til salg, og 300 medarbejdere ved ikke, om de er købt eller solgt. Eller måske bare om deres fly er det.

Efter at skilsmissen fra JetTime er en realitet, skal SAS finde en ny transportør, som går ind i et samarbejde om regionale ruter. Eller også skal man muligvis vælge at beholde Cimber som et aktivt datterselskab med en fornuftig økonomi (i år bliver det ikke tilfældet). Så kunne det ligne, hvad der sker i Eurowings, som lavprisselskab hos Lufthansa, eller hos Air Frances nye lavprisselskab, der har fået en ret så  ukærlig modtagelse af fagforeningerne.

Det så ellers ud til at irske City Jet kunne løse både ATR-flyenes opgaver fra JetTime og CRJ-flyenes fra Cimber, men nu kan man for alvor begynde at tvivle på, hvor solid en partner City Jet egentlig er. I hvert fald har selskabet opgivet at købe Stobart Air fra Stobart Group for ca. 600 mio. kr. Selskabets årsresultat var et minus på ca. 90 mio. kr. i 2015, og året før et minus på ca. 250 mio. kr.

Stifteren, adm. direktør Pat Byrne, har været meget fåmælt bortset fra at forklare, hvilke lyksaligheder og meromsætning, der venter, når man nu skal samarbejde meget mere i de kommende år med SAS.

På tirsdag, præsenteres årsregnskabet og styrelsens syn på fremtiden i SAS af koncernchef Rickard Gustafson, som i en mail til medarbejderne har meddelt samtlige ansatte, at der kan være utraditionelle løsninger på vej i SAS.

Hvis det var, eller er, meningen, at City Jet skal være en redningsplanke, er det måske klogt at erindre, ”at der ikke kommer en rask ud af at lægge to syge i samme seng.”