Kvalitet som bundskraber og laveste fællesnævner?

Endnu et stort flyselskab vælger umagelige stole med lodret ryg som en konsekvens af lavere billetpriser. Hvornår skal vi stå op, så man sparer stolene?

”Hvis I ikke vil betale, må I føle.”

Nej, det er ikke et skilt over Alex Cruz’ seng. Men det kunne have været det. Han er adm. direktør for British Airways og kommer fra lavprisselskabet Vueling.

Sådan må man tro, at han og hans stab tænker, før de som meddelt i går indretter nye moderne fly som Airbus A320neo med stive stole, hvor ryglænet end ikke kan slås bare et par grader tilbage. Av, min hals, skulder og ryg

”Herregud, vi kunne da også stå op, hvis bare det er billigt.” Sådan vil et flyselskabs chef karakterisere sine kunder baseret på virkelighedens verden i 2018.

Reducer service, tag ekstra for bagage, ekstra for valg af bestemte pladser, ekstra for mere plads mellem stolene, men vent lige med at opkræve beløb for brug af toiletter, indtil vi ser om de gør alvor af det hos Ryanair.

Andre i flybranchen fortæller mig, at British Airways da ikke er det første netværksselskab med stole, som ikke kan slås tilbage. Hvornår kommer vi ned til laveste fællesnævner? Hvis man har prøvet at sidde på rækken foran nødudgangen på et fly, charter eller langdistance. Det gør ingen forskel, bortset fra ømheden.

Jeg diskuterede det med en ansat i et stort flyselskab. ”Sådan vil kunderne have det. Både businesspassagerer (som i dag også rejser meget skrabet på korte ruter) og ferierejsende.”

Den billige bøf
Kan man tænke sig de samme tendenser ved øvrige indkøb? Køb den billigste bøf. Pyt med, at kødet er så sejt, du næsten ikke kan skære det over, endsige tygge det. Det er jo billigt.

Der er stort set ingenting på en mager rødspætte. Men vi køber den da, den er billig (hvis en rødspætte nogensinde kan være det).

Før var der 250 gr. smør i pakken. Nu er der kun 200 gr., og det er jo billigt.

Kartoflerne er melede og flere af dem med store pletter, men det er billigt.

Æblerne er smukt røde, men de smager ikke af noget som helst, men de er billige.

Er det danskernes indkøbsmønster af i dag? Ja, det er det måske. Er det på grund af skattetrykket? Er der da ikke nogen, som vil betale for kvalitet? Jo, heldigvis da.

Men hvorfor skiller flybranchen sig i den grad ud og ikke kan komme langt nok ned? I konkurrencen om først at nå bunden.

Hvem bærer ansvaret? Der er næppe tvivl om, at det gør monopoltiden. Når man ydmyger nogen længe nok, slår de fra sig.

Og hvorfor brokker kunderne sig?  Det er jo billigt.

x

Læs Også

Det blå kort er en fiasko

Da den danske regering for fire år siden sløjfede det gule sygesikringskort med rejseforsikring, og overlod danskerne til selv at klare forsikring eller tro på Det blå Kort i EU-landene, håbede man, det det var den rigtige løsning. Det var det ikke. Nu skal det fornys.

Snart gensyn med oceanliner i København

Når man to gange har været ombord på Queen Mary 2 - første gang i New York, anden gang i Helsingør - kunne det blive et spændende gensyn i 2020 ved den kommende krydstogtterminal i København. Indtil videre må vi nøjes med Helsingør.

Gør nu ikke hoteldrift til en videnskab

Jo & Joe - et nyt varemærke fra Accor Hotels skal gentænke gæstfrihed. Foreløbigt sker det i et uforståeligt sprogbrug, som aldrig kan erstatte sund fornuft parret med god faglig uddannelse.

Sommer over Nordatlanten

Der er ved at gå inflation i codeshare, så det forvirrer mere end det gavner. Nu har det smittet over Atlanterhavet. Nej, færingerne skal ikke til at have en ny storlufthavn i Vagar, selv om man kunne tro det.

Levende mennesker er en del af turistindustrien

Ideen med turismen har sin rod i det folkelige sammenhold og lysten til at vise hinanden vore lande og vores begejstring. Men nu er man i gang med at lukke turistbureauerne. Hvis der kun er brochureudlevering tilbage er det ok. Er det mon sådan i Odense?

”Selvfølgelig var vi forkælede, den gang det var sjovt”

Det er noget andet at være i rejsebranchen i dag end i starten af Danmarks Rejsebureau Fond i 1961. Alligevel har der altid været behov for at hjælpe de, der havde det svært. Det gælder fortsat, hvor der nu er skiftet ud i bestyrelsen.