Kvalitet som bundskraber og laveste fællesnævner?

Endnu et stort flyselskab vælger umagelige stole med lodret ryg som en konsekvens af lavere billetpriser. Hvornår skal vi stå op, så man sparer stolene?

”Hvis I ikke vil betale, må I føle.”

Nej, det er ikke et skilt over Alex Cruz’ seng. Men det kunne have været det. Han er adm. direktør for British Airways og kommer fra lavprisselskabet Vueling.

Sådan må man tro, at han og hans stab tænker, før de som meddelt i går indretter nye moderne fly som Airbus A320neo med stive stole, hvor ryglænet end ikke kan slås bare et par grader tilbage. Av, min hals, skulder og ryg

”Herregud, vi kunne da også stå op, hvis bare det er billigt.” Sådan vil et flyselskabs chef karakterisere sine kunder baseret på virkelighedens verden i 2018.

Reducer service, tag ekstra for bagage, ekstra for valg af bestemte pladser, ekstra for mere plads mellem stolene, men vent lige med at opkræve beløb for brug af toiletter, indtil vi ser om de gør alvor af det hos Ryanair.

Andre i flybranchen fortæller mig, at British Airways da ikke er det første netværksselskab med stole, som ikke kan slås tilbage. Hvornår kommer vi ned til laveste fællesnævner? Hvis man har prøvet at sidde på rækken foran nødudgangen på et fly, charter eller langdistance. Det gør ingen forskel, bortset fra ømheden.

Jeg diskuterede det med en ansat i et stort flyselskab. ”Sådan vil kunderne have det. Både businesspassagerer (som i dag også rejser meget skrabet på korte ruter) og ferierejsende.”

Den billige bøf
Kan man tænke sig de samme tendenser ved øvrige indkøb? Køb den billigste bøf. Pyt med, at kødet er så sejt, du næsten ikke kan skære det over, endsige tygge det. Det er jo billigt.

Der er stort set ingenting på en mager rødspætte. Men vi køber den da, den er billig (hvis en rødspætte nogensinde kan være det).

Før var der 250 gr. smør i pakken. Nu er der kun 200 gr., og det er jo billigt.

Kartoflerne er melede og flere af dem med store pletter, men det er billigt.

Æblerne er smukt røde, men de smager ikke af noget som helst, men de er billige.

Er det danskernes indkøbsmønster af i dag? Ja, det er det måske. Er det på grund af skattetrykket? Er der da ikke nogen, som vil betale for kvalitet? Jo, heldigvis da.

Men hvorfor skiller flybranchen sig i den grad ud og ikke kan komme langt nok ned? I konkurrencen om først at nå bunden.

Hvem bærer ansvaret? Der er næppe tvivl om, at det gør monopoltiden. Når man ydmyger nogen længe nok, slår de fra sig.

Og hvorfor brokker kunderne sig?  Det er jo billigt.

x

Læs Også

Solnedgang og dessert på slots- og badehoteller

Man skal ikke altid tro, at man bliver omgivet af luksus, fordi et hotel reklamerer med det. Netop nu gentager TV2-stationerne deres serie med slotshoteller og badehoteller akkompagneret af kritikløse livsstilseksperter.

Er SAS nu attraktiv nok til at få friere?

Det var flyselskabet ikke for fire år siden, da formand Fritz Schur i en konsolideringstid i luftfart drog den konklusion. Men med formandsskiftet til marts, bliver det ikke ham, der skal føre til brudeskamlen, om overhovedet nogen.

Der er brug for gode idéer i dansk indenrigstrafik

Regeringen har lagt op til lavere afgifter på de danske indenrigsruter, som til gengæld skal binde Danmark tættere sammen. Der er behov for at tænke nyt og ikke bare sætte billetpriserne ned.

Når et rejsebureau sætter ræven til at vogte gæs

Metaforer fra dyreriget passer glimrende, når man lukker firmaer som AirHelp ind i folden i stedet for at løse problemerne selv. Kan BCD tjene to herrer?

Vore naboer vilde med danske hotdogs

Man kan godt få en hel del ud af at studere Visit Denmarks Imageanalyse om turisternes forventning om dansk gastronomi lige fra røde pølser til finkulinariske oplevelser. Norge topper med roserne til dansk mad på ferien.

Det skal helst gøre lidt ondt

Vil vi have turister i Danmark, eller vil vi ikke? Næppe er vinden begyndt at blæse fra den rigtige retning, før forbehold og fordomme står i kø for at komme til. Hvor blev selve turismens idé af?.