Kvalitet som bundskraber og laveste fællesnævner?

Endnu et stort flyselskab vælger umagelige stole med lodret ryg som en konsekvens af lavere billetpriser. Hvornår skal vi stå op, så man sparer stolene?

”Hvis I ikke vil betale, må I føle.”

Nej, det er ikke et skilt over Alex Cruz’ seng. Men det kunne have været det. Han er adm. direktør for British Airways og kommer fra lavprisselskabet Vueling.

Sådan må man tro, at han og hans stab tænker, før de som meddelt i går indretter nye moderne fly som Airbus A320neo med stive stole, hvor ryglænet end ikke kan slås bare et par grader tilbage. Av, min hals, skulder og ryg

”Herregud, vi kunne da også stå op, hvis bare det er billigt.” Sådan vil et flyselskabs chef karakterisere sine kunder baseret på virkelighedens verden i 2018.

Reducer service, tag ekstra for bagage, ekstra for valg af bestemte pladser, ekstra for mere plads mellem stolene, men vent lige med at opkræve beløb for brug af toiletter, indtil vi ser om de gør alvor af det hos Ryanair.

Andre i flybranchen fortæller mig, at British Airways da ikke er det første netværksselskab med stole, som ikke kan slås tilbage. Hvornår kommer vi ned til laveste fællesnævner? Hvis man har prøvet at sidde på rækken foran nødudgangen på et fly, charter eller langdistance. Det gør ingen forskel, bortset fra ømheden.

Jeg diskuterede det med en ansat i et stort flyselskab. ”Sådan vil kunderne have det. Både businesspassagerer (som i dag også rejser meget skrabet på korte ruter) og ferierejsende.”

Den billige bøf
Kan man tænke sig de samme tendenser ved øvrige indkøb? Køb den billigste bøf. Pyt med, at kødet er så sejt, du næsten ikke kan skære det over, endsige tygge det. Det er jo billigt.

Der er stort set ingenting på en mager rødspætte. Men vi køber den da, den er billig (hvis en rødspætte nogensinde kan være det).

Før var der 250 gr. smør i pakken. Nu er der kun 200 gr., og det er jo billigt.

Kartoflerne er melede og flere af dem med store pletter, men det er billigt.

Æblerne er smukt røde, men de smager ikke af noget som helst, men de er billige.

Er det danskernes indkøbsmønster af i dag? Ja, det er det måske. Er det på grund af skattetrykket? Er der da ikke nogen, som vil betale for kvalitet? Jo, heldigvis da.

Men hvorfor skiller flybranchen sig i den grad ud og ikke kan komme langt nok ned? I konkurrencen om først at nå bunden.

Hvem bærer ansvaret? Der er næppe tvivl om, at det gør monopoltiden. Når man ydmyger nogen længe nok, slår de fra sig.

Og hvorfor brokker kunderne sig?  Det er jo billigt.

x

Læs Også

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.

Air Greenland kan ikke leve uden monopol

Før det grønlandske valg senere på måneden er opkøb eller salg igen blevet aktuelt i valgkampen. Hvorfor kan Grønland ikke have sit eget flyselskab, når Færøerne og Island kan?