Luftfarten vil vide mere om konflikt-zoner

flyBranchen kæmper stadig for at få bedre adgang til information om konflikt-zoner, godt et år efter nedskydningen af Malaysia Airlines MH17 over det østlige Ukraine sidste år.

I sin rapport om MH17 tragedien skriver de hollandske luftfartsmyndigheder blandt andet, at de enkelte nationers ansvar for sikkerheden i deres luftrum, bør defineres klarere og at luftrummet over Ukraine burde have været lukket.

International Civil Aviation Organization, ICAO, FNs luftfartsorganisation undersøger nu de hollandske anbefalinger og vurderer, om der skal etableres en gruppe, som kan sætte anbefalingerne i værk.

Generaldirektør Tony Tyler fra IATA, International Air Transport Association, siger, at en informationsside, der er etableret af ICAO i april er en god start, men det forudsætter altså, at alle lande lever op til deres ansvar i denne forbindelse og virkelig benytter siden.

Indtil videre har seks lande lagt advarende vejledninger om 14 nationer op på siden, fortæller Stephen Creamer, direktør for ICAOs Air Navigation Bureau. Men alle advarsler vises først på siden efter 72 timer, da ICAO skal sikre de pågældende landes svarmulighed.

Imidlertid har flyselskaberne selv besluttet at fravælge de ’kritiske zoner’. De undgår som hovedregel rutetrafik over f.eks. Syrien og Irak, hvilket har medført tættere trafik over Tyrkiet og Iran for flyruter mellem Europa og Mellemøsten, siger European air network manager hos Eurocontrol, Joe Sultana.

Med hensyn til risikoen ved, at Rusland skød raketter fra Det Kaspiske Hav ind over Syrien, hvilket berørte den alternative korridor, var der stor forskel på, om flyselskaberne omlagde ruten et par dage eller blot fløj videre.