LUFTFART: Mens det kun blev til lidt mellem SAS og Singapore Airlines udvides familien til at dække Lufthansas datterselskaber i en tæt omfavnelse.
Af Ejvind Olesen
Der var stillet store forventninger til en joint venture (tæt samarbejde hvor man deler på bundlinjen) mellem SAS og Singapore Airlines efter at den naturlige og historisk mere forventede med Thai Airways blev opgivet. Samtidig skulle det være et kvalificeret modspil til Finnairs dominans på Asien-trafikken.
Det gik helt anderledes og er kun blevet til ruten med Singapore Airlines fra København og SAS fra Stockholm og i en lidt løjerlig rute via Moskva med SIA.
Det gengæld blusser kærligheden mellem SAS hårde konkurrent Lufthansa og det asiatiske samarbejde i en tæt joint venture – nu også mellem datterselskaberne. Fra oktober har de to selskaber blandet blod på ruter mellem Singapore, Australien, Tyskland, Schweiz, Østrig og Belgien.
Så er spørgsmålet, hvor meget sjæl der kan lægges i den sparsomme trafik til Skandinavien.
Der var store planer for SAS om joint venture bl.a. også om at komme med på Plus Plus aftalerne over Nordatlanten. Det fik Lufthansa vistnok også forhindret. I hvert fald ville parterne pludselig ikke have SAS med.
Hvor gode venner er de egentlig i den Star Alliance ?