Lufthansas A350 indsat på Tokyo-rute

En Airbus A350 fra Lufthansa. Foto: Clément Gruin

LUFTFART: Den brændstofbesparende Airbus A350-900 er begyndt at operere på Lufthansas rute mellem München og den japanske hovedstad, Tokyo. Passagerer kan nyde rejsen på en prisvindende økonomiklasse.

Airbus A350 er den europæiske flyproducents svar på Boeings 787 Dreamliner, der også er et af tidens mest moderne og miljøvenlige fly.

Lufthansa er et af de flyselskaber, der har valgt at anskaffe sig Airbus-flyet. Det tyske flyselskab satte i fredags en A350-900 ind på ruten mellem München og Tokyo, og passagerer på flyet vil få en udsøgt oplevelse.

Lufthansa har nemlig modtaget en tysk designpris for indretningen af økonomiklassen på sin Airbus A350, og den blev givet i kategorien ‘Excellent Product Design’.

”Vores kunder kan nu nyde at flyve til Japan i verdens mest banebrydende langdistancefly. Ikke alene er A350-900 verdens bedste og mest brændstofeffektive fly – det tilbyder også et særligt behageligt kabinemiljø. Derfor blev A350 for nyligt hædret med den tyske designpris,” siger Wilken Bormann, der er direktør for Lufthansa i München-lufthavnen.

Ekstra komfort
Designprisens jury fandt, at A350 havde et unikt rejsemiljø. Økonomiklassen er indrettet i forskellige blå nuancer, og kabinen skal give passagererne ekstra komfort. Sæderne har fået ergonomisk formet polstring, og der er mere plads til håndbagage. Designbureauet PearsonLloyd står bag økonomiklassens design.

I øjeblikket har seks Lufthansa-fly af typen A350-900 base i München, og det seneste af slagsen blev leveret i sidste uge inden indsættelsen på Tokyo-ruten. Flyet havde registrering D-AIXF.

Lufthansa flyver – ud over Tokyo – til Beijing, Hongkong, Boston, Delhi og Mumbai med A350-900. Flyet har plads til 293 passagerer – herunder 48 i Business Class, 21 i Premium Economy Class samt 224 i Economy Class.

A350-900 bruger 25 procent mindre brændstof, producerer 25 procent færre emissioner og er betydeligt mere støjsvag ved start end sammenlignelige flytyper. Lufthansa har i alt bestilt 25 A350-900.

A350 i København
I oktober og november 2015 var A350 for første gang på besøg i Danmark, da Finnair havde en række flyvninger på ruten mellem Helsinki og Københavns Lufthavn. Passagerer havde mulighed for at flyve til og fra CPH 22 gange, inden Finnair satte flyet ind på langdistanceruter. Finnair var det første europæiske flyselskab til at modtage A350.

SAS har bestilt otte nye langdistancefly af A350-familien, og det første står til levering i 2019. I 2020 skal der leveres to fly, mens de fem resterende bliver leveret til det skandinaviske flyselskab i 2021.

 

Relaterede artikler:

Første Airbus A350 i København

Finnairs nye A350 kommer til København

Airbus klar med A350 nr. 100

x

Læs Også

Nordic Seaplanes udvider med rundflyvninger

Efter en kort vinterpause, hvor vandflyet har været til serviceeftersyn i Schweiz, starter, Nordic Seaplanes sæsonen den 20. februar.

Ny lounge i Københavns Lufthavn

Passagererne i lufthavnen kan nu vælge mellem otte lounger, den seneste er netop åbnet med plads til 61 gæster.

Lille fremgang i danske lufthavne

Der var sidste år samlet en procent flere afrejsende passagerer fra de danske lufthavne – det rakte dog til en ny rekord, viser statistik fra Trafikstyrelsen.

Sikkerhedskontrol konfiskerede 25.000 genstande

Sidste år inddrog sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn blandt andet tusindvis af knive, dolke, sakse og legetøjsvåben fra passagerernes håndbagage.

Forventer færre flypassagerer i år

Efter et meget flot 2017 forudser Airports Council International en gennemsnitlig afdæmpning af væksten i år hos de europæiske lufthavne.

Fire millioner SAS-passagerer med eksterne flyselskaber

SAS-ruter fløjet af andre flyselskaber står for 27 procent af SAS’ samlede antal flyvninger, og de eksterne flyselskaber har også en rolle som 'forsøgslaboratorium'.