Mallorcas turistråd slår sig sammen

En sammenlægning af to turistråd på Mallorca skal løfte den samlede turismeindsats, men det forventes at den nye organisering især vil medvirke til at trække flere erhvervsturister til øen.

Mallorca er et populært rejsemål blandt familier og andre turister, der er på jagt efter sol, varme og afslapning i strandkanten, men destinationen i øgruppen Balearerne har i mange år fokuseret på også at tiltrække erhvervsturister, og den indsats ønsker man at løfte.

Konkret kommer det til udtryk ved, at organisationen Fundació Mallorca Turisme er blevet slået sammen med Mallorca Convention Bureau, der siden bureauets grundlæggelse i 1979 har haft til formål at positionere den spanske ferieø over for aktører i erhvervslivet.

Det oplyses, at begge organisationer fortsætter aktiviteterne under hvert sit navn til trods for, at man er blevet lagt sammen. Fremover vil Fundació Mallorca Turisme og Mallorca Convention Bureau dog kunne trække på en samlet organisation.

Særligt til gavn for erhvervsturismen
Baggrunden for fusionen er, at man håber, den kan tjene til at skabe en samlet turismefremmeindsats således, at både den lokale fritids- og erhvervsturisme får et løft, når de to organisationer bygger på det samme fundament.

Det forventes dog, at det særligt er MICE-turismen, der vil drage fordel af den nye måde, som indsatsen organiseres på. Det fortæller Catalina Cladera, der er præsident for den lokale regering på Mallorca.

MICE er en forkortelse, der står for Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions (Møder, incitamentrejser, konferencer og udstillinger, red.), og ifølge præsidenten er øen allerede en foretrukken MICE-destination for mange.

Forskellige slags faciliteter
Catalina Cladera fortæller, at der i hendes optik er flere aspekter, som er med til at trække erhvervsturister til Mallorca. Det drejer sig blandt andet om et bredt udbud af overnatningsmuligheder, serviceniveauet samt øens infrastruktur, hvor der blot er 100 kilometer fra den ene ende til den anden og et omfattende motorvejsnet.

Derudover er der i alt mere end 300 forskellige mødefaciliteter, kongressale og konferencelokaler på tværs af øen. Der er eksempelvis blevet etableret højteknologiske mødelokaler i gamle klostre i et forsøg på at gøre Mallorca til en attraktiv destination for erhvervslivets turismeaktiviteter.

Yderligere hæfter præsidenten sig ved, at en lang række flyselskaber beflyver øen fra stort set alle europæiske hovedstæder, og flyvetiden i gennemsnit er tre timer, hvilket Catalina Cladera mener, appellerer til de virksomheder, der skal afholde en konference eller et event.


Relaterede artikler:

Turistskat på Mallorca styrker bæredygtig turisme

Mallorca vil være MICE-destination året rundt

Erhvervsrejsekoncern tror på flere møder og events