Mange bejlere til Bromma Lufthavn

Mit første møde med Bromma Lufthavn var i 1974, da SAS havde hovedkvarter her. Vi spiste en hyggelig frokost med presseafdelingen i restauranten og så ud på de mange fly. Allerede da var SAS klar over, at man skulle væk inden så længe. På et tidspunkt ville der blive både støj og forureningsproblemer, kun syv kilometer nordvest for Stockholm.
Senere fulgte udflytningen til Arlanda med alle de problemer det medførte i form af tæske dyre taxaregninger eller lange tidskrævende busture. Svenskerne skævede misundeligt til Kastrup, som lå meget tættere på bymidten i København.
Efter mange års tovtrækkeri og besvær med investeringer – og sprængte klippestykker undervejs – kom så togforbindelse, hvor man i dag kommer lynhurtigt til centrum. Dyrt – meget dyrt endda – men hurtigt.
I mellemtiden har SAS forsøgt to gange at få gang i flyvning til Bromma, som alligevel ikke blev lukket, men uden held og med de forkerte fly. Der er fortsat støjbegrænsninger, og flyvningen skal baseres på turboprop. Flyvetid fra København godt halvanden time – mod 55 min. til Arlanda.
Jeg var med på en flyvning med SAS for at skrive reportage om oplevelsen. Ud til Arlanda, hjem fra Bromma. Fotografen og jeg bemærkede, at her var vi da kommet til en provinslufthavn, som ikke levede op til, hvad vi var vant til hjemme i Danmark. Ydermere røg vi ind i eftermiddagskøen med en taxa tilbage fra Stockholm. En tur, der varede længere en toget til Arlanda.
Nu står de i kø. Flybe med britisk-finsk ejerskab åbner fra januar mellem København og Bromma. Cimber Sterling formentlig fra samme måned – det er nødt til at gå hurtigt, inden Flybe Nordic får for godt fat. Det kan blive Skyways, det kan blive Cimber-fly. Skyways og Cimber Sterling har samme ukrainske ejer.
Begge vil true SAS-trafikken, hvis passagererne lokkes af billigere priser. Til gengæld har SAS de mange afgange og Eurobonus. Det skal man ikke kimse ad. Det tog livet af Maersk Air og Finnairs forsøg i sin tid.
Det pikante ved den ny situation er, at det kan ende med en alliance på ruten mellem Cimber/Skyways og SAS. 
Det føres der faktisk forhandlinger om i disse dage. 
For SAS er det også et spørgsmål om at undgå kanibalisering. Det er det på en måde også for Cimber-familien. Der tales også blot om code share mellem parterne, men det er næppe en tilfredsstillende løsning.
I øvrigt mener jeg, at Bromma Lufthavn er stærkt overvurderet. Hvad mener du?

Skrevet af Af Ejvind Olesen