Mindre støtte til svensk turisme

”Svensk turisme vokser og så er det bemærkelsesværdigt, at regeringen vælger at reducere tilskuddet til VisitSweden til markedsføringen”, siger Magnus Nilsson fra Svensk Turism AB ifølge travelreport.se.

 

Turisterhvervene omsætter cirka 264 milliarder svenske kroner årligt. Eksportværdien var i 2011 knap 100 milliarder, hvilket er 45%t mere end jern- og ståleksporten og mere end dobbelt så meget som værdien af den svenske personbileksport. Samtidig med at beskæftigelsen i mange traditionelle erhverv falder, har turismen bidraget med 31.500 nye jobs siden 2000. Der er ca. 162.000 jobs i turisterhvervene.

 

”Vi i erhvervet tager vores ansvar og investerer mere end staten i VisitSweden allerede i dag. Der gøres store anstrengelser fra den private side for at sikre, at den reducerede statslige satsning på markedsføring kompenseres gennem øgede private satsninger, men vi får endnu sværere ved at nå en fordobling af turismen i 2020, siger Magnus Nilsson.

 

Regeringen har givet sin støtte til dette mål og bidraget til at udvikle nye eksportdestinationer i tidligere budgetter.

 

”Vores krav er, at tilskuddet gøres permanent på det niveau det var på de seneste år, 140 millioner svenske kroner for succesivt at stige til de niveauer, som tidligere statslige undersøgelser har fastslået som rimelige niveauer”, siger Magnus Nilsson.

Skrevet af Flemming Juul