Den svage svenske kronekurs forventes i år at tiltrække flere udenlandske turister, vurderer Visit Sweden. PR-foto: Visit Sweden.

Sverige forventer sommer-turistboom

Den svage svenske kronekurs giver grundlag for at forvente en ”super-sommer” for svensk turisme, vurderer Visit Sweden, der melder om stadig flere søgninger efter Sverige som rejseland.

Både turistrådene i Norge og Sverige har travlt med at slå på tromme for at de er blevet mere attraktive rejselande som følge af den svækkede kurs på deres respektive krone-kurser.

De svage kronekurser gør det omvendt også dyrere for nordmænd og svenskere at rejse på ferie i udlandet, hvilket kan få flere til at foretrække at blive hjemme.

I en pressemeddelelse skriver den svenske modsvarighed til VisitDenmark, Visit Sweden, at antallet af Google-søgninger efter Sverige som rejseland er steget 29 procent i forhold til før pandemien.

”Interessen for Sverige som rejsemål har vist aldrig været større, der er gode muligheder for, at 2023 bliver en super-sommer for svensk turisme,” siger Susanne Andersson, administrerende direktør for Visit Sweden.

Den internationale interesse for Sverige som rejseland er rekordhøj, hvilket blandt andet skyldes den svage svenske kronekurs – og det til trods for prisforhøjelser og inflation,” siger Visit Sweden-direktøren i pressemeddelelsen.

Sverige opfylder stærke rejse-trends
At rejselysten efter pandemiens rejserestriktioner er ophævet og har genskabt stor rejselyst blandt svenskere og turister fra andre lande, er der ingen tvivl om. Og hér ligger de svenske bæredygtighedsprodukter godt til for svensk turisme, siger Susanne Andersson.

Hun peger blandt andet på også udenlandske turisters efterspørgsel på bæredygtighed, naturoplevelser, autenticitet, tryghed samt unikke oplevelser. Samtidig mener hun, at pandemiens begrænsninger på rejsemulighederne gør ønskerne om igen at rejse så meget større efter landegrænserne er genåbnede og trods de i øjeblikket hårde økonomiske forhold.

”Det virker som om turisterne nærmest prioriterer igen at rejse foran alt andet, selvfølgelig afhængig af den enkelte turists økonomi og prioritering,” lyder det fra Susanne Andersson som tilføjer:

”Rejselysten forsvinder ikke trods økonomisk hårdere tider, i stedet prioriteter turisterne i stigende grad økonomisk interessante rejsemål.”

 

Relaterede artikler:

Inflation påvirker fire ud af ti svenskeres ferievalg

Norge vil tiltrække turister med sin lave kronekurs

Én million nordmænd dropper udlandsferie i år