Moralsk oprustning hos italienerne

TORSDAGSKLUMME: Mens deres flyselskab Alitalia står på gravens rand, bestiller de nye uniformer. De er bare ukuelige optimister, og det er derfor de er vilde med Preben Elkjær i Verona. Og derfor har de Europas dyreste kaffe på Markuspladsen.

Af Ejvind Olesen

Om et halvt års tid, Primavera Italiano, forår i Italien, kan man måske se en smart Alitalia stewardesse i fin ny uniform sidde på Markuspladsen i Venedig med en cafe espresso til 10 euro.

Mens hendes tidligere flyselskab Alitalia har givet op, og ligesom de fleste andre er overtaget af Lufthansa, der også har benyttet sig af muligheden for at lægge 35 procent på priserne for at flyve indenrigs i Italien. Spørg lige italienerne om de synes, det er en god ide.

Hun er nu blevet ansat ved selskabet, der står for bådtransporten fra lufthavnen til kanalbyens centrum, men har betinget sig, at hun fortsat må bære uniformen, som hun synes er smartere end den, kollegaerne i skibsselskabet bruger. Og hendes nye årsløn på 500.000 kr. rækker ikke langt i Venedig.

Tre timer i Rom
Jeg er ret vild med Italien. Det har jeg været lige siden jeg som 17-årig sammen med lidt ældre kammerater lejede en bil fra min hjemby ved Herning, kørte ned for at vende Peterskirken, spiste en portion pasta, og kørte efter tre timer igen ud af byen. Sov på udtørret lerbund en nat på en campingplads uden for Venedig og kørte hjem. 10 dage. Ud og hjem, moderne ferie i 50’erne. Italien fan lige siden, og mere glad for pasta end kartofler fra min hjemegn. Middelhavskost you know.

Jeg ved ikke hvor mange gange, jeg har været i Københavns Lufthavn til spumante (som italienerne kalder champagne) og kransekage. Goddag Alitalia, farvel Alitalia. Så til Rom, så til Milano. År efter år.

I vand til knæene
Italien vil altid gerne have flere turister, på egne betingelser. Derfor sætter de prisrekord på Markuspladsen og byder på billigste ferie ved Adriaterhavet. Dernæst må krydstogtskibene ikke blive for store på Venedigs kanaler.

Canal Grande har ganske vist skvulpet ind over gaderne på visse årstider de seneste 50 år, men mest uden for krydstogtsæsonen, når man om efteråret går i vand til knæede ved Dogepaladset.

Strejkekulturen blomstrer uskønt i lufthavne, fly, tog og busser. Men italienerne lever med det. Temperamentet blusser, men det går hurtigt over. I Rom står de i mange timer foran Peterskirken og bruger lige så mange timer inde i Vatikanet. Er det måske ikke vores egen religion, og den bør vi vide noget om.

I Rom er der i højsæsonen så stor trængsel, at man kun kommer frem med små bitte skridt for at nå til Den Spanske Trappe og gaden nedenfor, hvor danske kunstnere og forfattere holdt til med H.C. Andersen i spidsen, når de ikke kunne holde det danske klima ud længere.

Da hele Italien græd
I Bologna spillede Harald Nielsen fodbold og lærte italienerne lidt om Danmark, og mange år senere fulgte Preben Elkjær efter i Verona. Han var opportunist. Han scorede med støvler på – og uden. Sådan noget kan italienere lide. Han er populær den dag i dag, men glemme at Italien ikke kvalificerede til næste års fodbold VM har de nu svært ved. Da græd de.

Måske lever Alitalia videre med partnere, måske gør de ikke. Men så har de da de nye uniformer, som de kan vise frem på et eventuelt nyt flymuseum ved foden af Det skæve Tårn i Pisa.

 

x

Læs Også

Ingen journalister inviteres for deres blå øjnes skyld

Naturligvis forventer værten da noget til gengæld, men en seriøs virksomhed ved også, at det kan gå galt, og at man ikke er sikret en femstjernet anmeldelse af en rejse på forhånd.

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.