Tankning af fly (Foto: Kristoferb | CC 3.0)

Når forudsigelser realiseres, eller man skyder ved siden af

DEBAT: Stigende oliepriser og øget fokus på fourening fra luftfarten var ventet i 2018 Det var ikke lige forudset, at kreditkort ville blive udfordret af IATA og Deutsche Bank.

Af direktør Ole Mortensen, AMM Consulting

Olieprisen er oppe på 80 dollars per tønde og 48 procent højere end gennemsnitsprisen for 2017. Vi ser det i dagligdagen med en benzinpris på over 11 kroner, og ingen tegn på at den kommer tilbage under 10 kroner i den nærmeste fremtid. Der er masser af olie i markedet, og USA øger deres produktion ganske meget med det nye niveau, og olieplatforme kommer frem fra oplægning. Det gør at der nok kommer pres på prisen om nogen tid. Indtil da må vi leve med færre midler.

De finansielle medier gør allerede nu opmærksom på, at det kan betyde hårde tider for de luftfartsselskaber der er tynget af gæld eller med en gammel flyflåde, der virkelig brænder benzin af. Meromkostningen udgør omkring 40 milliarder dollars, og det samlede overskud for IATA-luftfartsselskaber i 2017 er 34 milliarder dollars.

Jeg er sikker på, at vi i den nærmeste fremtid vil se olietillæg blomstre op hos stort set alle selskaber og vi ved også, at selvom olieprisen senere falder, fortsætter tillæggene et stykke tid efter. Under alle omstændigheder vil det betyde et pres på indtjeningen, da brændstof er den største driftsomkostning for flyvning.

Ole Mortensen, direktør i AMM Consulting. (Privatfoto)

Erfaring har dog vist, at med mindre der samtidig er andre kriser, vil øgede billetpriser kun have lidt effekt. Forretningsrejsende skal stadig ud i verden, og vi vil fastholde vores ret til at tage på ferier langt væk eller flere korte ture.

Mange overser at stigende oliepriser ikke bare påvirker vores fritid, men også vores hverdag. Hukommelsen hos befolkningen går sjældent mere end et par måneder bagud. Vi får nu endelig den af politikerne ønskede inflation, men da vi alle bruger olie, vil der blive færre penge til fornøjelser eller ferier. Det kan accelerere følelsen af krise og formindske forbrug.

Der er øget fokus på forurening og CO2- udledning. Luftfarten bruger cirka. 1,4 milliarder tønder flybrændstof eller 216 millioner tons om året, og det er stigende. Sverige, Storbritannien og Norge har allerede lagt ekstra skatter på flyvning, og andre kan følge med.

Modsat er der nye betalingsstrukturer på vej. Deutsche Bank og IATA er gået sammen for at finde billigere betalingsløsninger. I stedet for at bruge de sædvanlige kreditkort vil der nu komme langt billigere løsninger på markedet. Luftfartsselskaberne betaler mellem 1,8 og 3,6 procent i kommission til de eksisterende kreditkortselskaber og med den nye struktur nogle få cent per betaling. Det vil betyde besparelser i milliardklassen.

Gennem flere år har luftfarten haft mulighed for ganske store investeringer i nye og brændstofbesparende fly, ny teknologi og distributionsmuligheder. Enkelte selskaber har også sikret sig langtidskontrakter på en lavere oliepris og står derfor stærkt.

Jeg er bange for:

  • At luftfarten vil holde tilbage med nyinvesteringer i fly, da inflation vil øge renten
  • En række af de teknologiske investeringer, der er i gang, vil blive sat på hold
  • Svagt finansierede selskaber vil bukke under med det kaos, det medfører.
  • Mindre konkurrence og dermed stigende priser.
  • Sidst men ikke mindst øget forurening da flyflådernes alder stiger. Med to til tre milliarder tons CO2-udslip om året, er luftfart allerede en af de mest forurenende transportformer i verden.

Hvad betyder det for dig?

  • Tja, en allerede utrolig lav flypris bliver en anelse højere. Vi har alle vænnet os til, at de fleste regionale flypriser er billigere end parkeringen i lufthavnen.
  • Vi opfatter rejser som en ret og vil stadig ud og se verden. Så et par hundrede kroner gør ingen forskel.
  • Virksomhederne vil måske endelig se på spildtid og bruge andre kommunikationsformer i større grad.

Med andre ord:

Olieprisen skal væsentlig højere op, før det påvirker markederne seriøst. Det største problem er, at den teknologiske udvikling vil forsinkes og forureningen øges.