Illustration fra VisitDenmark

Norden i fælles kampagne for flere turister fra Kina

Den hastigt voksende gruppe af individuelle rejsende i Kina er mål for ny nordisk kampagne. I Københavns Lufthavn vokser antallet af ruter til og fra Kina – senere i år åbner endnu to.

Som samlet destination har Norden høj vækst i kinesiske overnatninger. Fra 2014 til sidste år er de kinesiske overnatninger steget 27 procent årligt, dermed har Norden taget markedsandele fra resten af EU, som havde en årlig stigning på 18 procent. Det oplyser VisitDenmark.

Turistrådene i Danmark, Sverige, Norge og Finland går nu igen sammen om at tiltrække flere kinesiske turister. Det skal ske via sociale medier og influencers, der skal være med til at markedsføre Nordens kultur og natur.

Men VisitDenmark erkender, at i Danmark er kinesiske overnatninger dog ikke steget så meget som i de øvrige nordiske lande. Det hænger blandt andet sammen med, at den generelle efterspørgsel efter hoteller i København er stor med stigende priser til følge. Det betyder, at mange kinesiske turister overnatter i for eksempel Sydsverige, hvor priserne er lavere.

Når kineserne rejser er det i dag ofte i grupper med en kinesisk talende rejseleder. Men det kinesiske rejsemarked er under forandring, og flere kinesere booker i dag individuelle rejser til Vesten.

Målgruppe for ny kampagne
Denne gruppe af kinesiske turister kaldes High Spending Free Independent Travelers (eller High Spending FITs) – og de er målgruppen for den nye kampagne. Under sloganet ”Beiou (Norden på kinesisk) – More Surprises per Square Meter” skal kampagnen de næste to år markedsføre Norden i de største byer i Kina, hvor der er direkte fly til Norden eller via stop i for eksempel i Qatar eller Dubai.

Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark og ansvarlig for det kinesiske marked, siger:

”De højtforbrugende FITs er mere rejsevante og efterspørger andre typer oplevelser, end vi oplevede for 5-10 år siden. Men selv om deres rejsemønster begynder at ligne det, vi kender fra europæiske turister, er kinesernes rejsemotiver væsentligt anderledes. De rejser ikke til en anden del af verden for at slappe af, men for at få enestående oplevelser – og det skal vi kunne levere.”

VisitDenmark sælger blandt andet Danmark som en tryg, ren og børnevenlig destination med attraktioner som Tivoli, Legoland og vikingecentre.

Norden er dyrere end Europa
”Priserne på rejser til Norden ligger typisk 50-100 procent over resten af Europa, men i år har der været et stort prisfald på udenlandsrejser i Kina, og derfor kommer Norden til at virke endnu dyrere i år,” siger Flemming Bruhn.’

VisitDenmark-direktøren henviser til, at mange nye flyruter er med til at presse priserne på et tidspunkt, hvor der er økonomisk uro i Kina på grund af udsigt til handelskrig med USA. Det har især betydning for grupperejserne, som er en prisfølsom målgruppe.

Vækst i flyruter
Antallet af flyruter mellem Kina og Københavns Lufthavn er vokset i år. Næste år bliver der 230 procent flere flysæder mellem hovedstaden og Kina end for fem år siden, oplyser Københavns Lufthavn.

Den 10. december åbner kinesiske Sichuan Airlines en ny direkte flyrute mellem millionbyen Chengdu i det østlige Kina og København. Ruten betjenes hele året med to flyvninger om ugen. I maj i år begyndte Cathay Pacific at flyve sæsonrute fra Hong Kong til Københavns Lufthavn og senere samme måned åbnede Air China helårsrute til Beijing. Til oktober begynder SAS at flyve direkte mellem København og Hong Kong. SAS flyver i forvejen fra København til Beijing og Shanghai.

Næste år forventer Københavns Lufthavn 341.000 flysæder mellem Kina og København.

Relaterede artikler:

Unge kinesiske turister har fokus på Danmark

Kinesiske flyselskaber kan øge på Europa

Turismen giver 137.000 danske arbejdspladser