Turister og pingviner i Sydafrika. Foto: South African Tourism.

Nordiske rejsebureauagenter besøgte Sydafrika

Sidste år var der over 100.000 nordiske ankomster til Sydafrika, der netop har haft 80 ansatte fra rejsebureauer i Norden på studietur til sydafrikanske regioner.

South African Tourism, det nationale turismekontor med ansvar for markedsføring af Sydafrika som rejsedestination, gennemførte for nylig en omfattende familarisation trip (fam-trip) for en række nordiske rejsebureauer. South African Tourism repræsenteres i Norden af det danske GSA-bureau, United Spirit Nordic, der har hovedkontor i København.

De over 80 rejsebureauagenter fra Norden kom under deres besøg i Sydafrika i nærkontakt med en række attraktioner i landets ni provinser.

Baggrunden for fam-trip’en var det stigende antal nordiske ankomster til Sydafrika. Dem var der sidste år 106.606 af – en fremgang på seks procent sammenlignet med 2016, oplyser South African Tourism. I 2017 var der lidt over 48.500 ankomster til Sydafrika fra Sverige, knap 29.000 fra Danmark, lidt over 19.000 fra Norge samt lidt mere end 10.000 fra Finland.

”Denne positive vækst bekræfter, at Sydafrika har, hvad forbrugere fra de nordiske lande søger,” siger South African Tourism marketing and promotion manager for de nordiske lande, Abby Swartz. Hun glæder sig samtidig over, at Sydafrika i februar i år vandt prisen som bedste turistmål ved årets svenske Grand Travel Awards.

”Vores fokus med fam-trip’en var at introducere variationen i de sydafrikanske regioner,” siger Abby Swartz og tilføjer, at dette blev gjort ved at vise ”en stort set uudnyttet international forbrugerbase, der søger værdi-for-pengene-oplevelser, såvel som oplevelser med sydafrikanske kultur og skønheden af vores folk.”

Stort samarbejde bag fam-trip
South African Tourism samarbejdede om den nordiske studietur for rejsebureauansatte med landets nationale flyselskab, Star Alliance-medlemmet South African Airways, samt 11 DMC’er, Destination Management Companies, der bidrog finansielt til turen.

Studieturen bød på i alt ni programmer, som repræsenterede hele Sydafrika.

Turen i KwaZulu-Natal var organiseret af ITT Inspirations Travel; i Mpumalanga and Limpopo stod Royal African Discoveries og SW Africa for programmet, mens turen med besøg i Eastern Cape og North West var strikket sammen af Tourvest DMC og Thompsons Africa.

I Northern Cape stod Southern Africa 360 Luxury Holidays for rundrejsen, mens det på en af de andre ture til såvel Western Cape som Northern Cape var Get Africa Travel, der havde arrangeret. Besøget for gruppen der kom til Free State og Gauteng var organiseret af SEEZA Destination Network, mens Cape Town City blev klaret af Giltedge Travel og Propel Africa Destination Management.

Hjemmesiden for South African Tourism er: southafrica.net

Relaterede artikler:

Rejsebureau åbner nichebureau

Inviterer 90 rejsebureauagenter til Sydafrika

Stigende interesse for Sydafrika