Nogle af deltagerne fra 21 lande ved den store Lufthansa City Center-sammenkomst i Las Vegas. Foto: Lufthansa City Center.

Ny rejseteknik samles på samme platform

Rejsebureauer fra 21 lande, blandt andet Danmark, hørte forleden i Las Vegas nyt fra deres samarbejdsforum, Lufthansa City Center. På agendaen var blandt andet LUCY.

”Når man er et mindre, uafhængigt rejsebureau er det godt at deltage i sammenkomsterne hos Lufthansa City Center (LCC, red). Det er møder, hvor vi hører om og får en lille forsmag på mange af de nye områder og produkter, LCC beskæftiger sig med. Møderne byder også på meget networking, hvor medlemmerne fra de tilsluttede rejsebureauer udveksler erfaringer.”

Det siger daglig leder af Skotte Business Travel i København, hollandske Liesbeth Zonnevijlle, til STANDBY.dk

Skotte Business Travel er eneste erhvervsrejsebureau i Danmark der er samarbejdspartner med Lufthansa City Center, hvilket det danske rejsebureau har været i over ti år.

Selve flyselskabet Lufthansa har en mindre interesse i Lufthansa City Center, der har 270 samarbejdende rejsebureauer med i alt 570 filialer (heraf 300 på det tyske hjemmemarked) i 90 lande verden over. Men alle agerer principielt uafhængigt af selve Lufthansa og kan frit booke alle flyselskaber, herunder lavprisselskaber.

Liesbeth Zonnevijlle deltog tidligere på måneden i et todages møde i Las Vegas, hvor samarbejdspartnere med Lufthansa City Center fra 21 lande deltog i den første fælles konference med amerikanske Travel Leaders Network.

NDC og GDS på samme platform
Blandt de mange punkter på det hårdt pakkede program var overskrifter som procesoptimering for Lufthansa City Center-rejsebureauer om blandt andet hvordan IATA’s nye distributionssystem, NDC, kan samles på samme platform som de traditionelle reservationssystemer, GDS’erne.
NDC – New Distribution Capability – er blandt andet skabt af flyselskaberne i IATA så de kan reducere deres betalinger for flyreservationer til GDS’erne, for eksempel Amadeus, Sabre og Travelport.

Lufthansa City Center kalder sin netop søsatte nye distributionsplatform LUCY.
Via LUCY får samarbejdende LCC-rejsebureauer og deres kunder direkte adgang til medlemmerne af Lufthansa Group, British Airways, American Airlines og nærmest alle lavprisselskaber; snart kommer også Air France/KLM, Air Canada og Emirates med i LUCY, der ligeledes tæller hoteller, biludlejere samt tog som Heathrow Express og USA’s svar på DSB, Amtrak.
LUCY har også integreret de primære GDS’er, oplyser Lufthansa City Center i en pressemeddelelse.

”Den nye LUCY-platform bringer os et stort skridt fremad i at forbedre bookingprocesser indenfor vores franchise operationer ved at forene traditionel, ekstern bookingteknologi med mulighederne der er til rådighed via NDC,” lyder det fra LCC.

LUCY var ikke eneste punkt på dagsordenen under konferencen i Las Vegas. Her talte LCC-medlemmerne blandt andet også om incoming-turisme, indrapporteringer, profilmanagement og online bookingmuligheder.

Relaterede artikler:

Lufthansa åbner for øget brug af bookingfunktion

Flyselskab klar med ny nordisk chef

Ny kreditkortløsning til erhvervsrejsende