Fra sommerkøreplanen næste år skifter SAS lufthavn i Tokyo – fremover skal der flyves fra København til Haneda-lufthavnen, en af verdens største, der nu får nyt hotel med 1.717 værelser.
SAS siger næste år fra 29. marts farvel til Narita-lufthavnen og vil i stedet flyve dagligt fra København til Tokyos anden lufthavn, Haneda – den ligger tættere på den japanske hovedstad og har ikke mindst mange flere indenrigsruter end Narita med SAS’ japanske fætter fra Star Alliance, ANA, All Nippon Airways.
ANA åbner i øvrigt fra sommertrafikprogrammet næste år ny rute fra netop Tokyo Haneda til Stockholm.
Mens Tokyo International Airport Haneda, som med 87 millioner passagerer sidste år var Japans største og verdens femtestørste lufthavn, har mange indenrigsruter i Solens Rige – SAS kobler sig på 30 ANA-indenrigsruter fra næste år – så mangler Haneda hotelkapacitet.
Derfor vil ejendomsfirmaet Sumitomo Realty & Development nu bygge et 1.717-værelser stort hotel med direkte adgang til selve Haneda-lufthavnen; reelt er der tale om to hoteller, men i samme kompleks ved lufthavnen.
Avisen Japan Times skriver, at hotellet Haneda Airport Garden åbner næste forår. Det sker forud for at Tokyo igen har værtskabet for Sommer OL, det havde den japanske hovedstad også i 1964.
Hotelprojektet til cirka 2,5 milliarder kroner kommer ikke kun på grund af de kommende Olympiske Lege, men fordi der i den grad mangler hotelværelser i nærheden af Haneda-lufthavnen, der hidtil primært har været en japansk indenrigslufthavn, mens Narita navnlig har håndteret udenrigsruterne.
Behov for 10.000 ekstra hotelværelser
Vurderinger siger, at der er i området omkring Haneda er behov for cirka 10.000 hotelværelser – der er i dag blot 2.100 indenfor en radius af fem kilometer fra lufthavnen, der som nævnt sidste år havde 87 millioner passagerer.
Til sammenligning har verdens største lufthavn, målt i passagerer, Delta Air Lines’ hovedlufthavn Atlanta i USA-delstaten Georgia, 9.200 hotelværelser i sit nabolag.
Japanerne har åbnet for flere flyruter fra udlandet til Haneda, hvilket forventes at give lufthavnen cirka syv millioner flere årlige passagerer – delvist på bekostning af Narita efter flyselskaber flytter udenrigsruter fra Narita til Haneda. Det gør Finnair for eksempel også næste år.
Japan, der i år ved Danish Travel Awards fik andenpladsen som bedste rejseland udenfor Europa, havde sidste år over 30 millioner udenlandske turister.
Relaterede artikler:
SAS åbner rute til Tokyo-Haneda