Østersøruten passerer blandt andet Sønderjylland, her er det pause ved Schackenborg i Møgeltønder. Foto: Niclas Jessen for VisitDenmark.

Nyt dansk samarbejde skal skaffe flere cykelturister

Cykelturister i Danmark havde sidste år 9,6 millioner overnatninger. Seks danske destinationer vil sammen med blandt andet VisitDenmark markedsføre Østersøruten de kommende år.

Sidste år cyklede en million udenlandske turister rundt i Danmark. Cykelturisterne stod i 2017 for 9,6 millioner overnatninger – heraf var de 6,6 millioner fra udenlandske turister, primært i feriehuse.

Det viser nogle af de mange tal fra VisitDenmarks nye cykelrapport.

Og de kommende år bliver der sandsynligvis flere cykelturister i Danmark. For seks destinationer – Destination Fyn, Destination Lillebælt, VisitVestsjælland, VisitSydsjællandMøn, Business Lolland-Falster og Destination Sønderjylland – har sammen med Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Cykelturisme og VisitDenmark indgået treårigt samarbejde om at markedsføre den nyåbnede Østersørute. Den binder det sydlige Danmark sammen i en 820 kilometer lang cykelrute.

Glad minister
Evervsminister Rasmus Jarlov hilser det nye cyklende samarbejde velkommen:

”Danmark er kendt verden over som et cykelland. Det er et meget stærkt brand, som styrker vores potentiale som cykeldestination, når turisterne skal vælge feriemål. Jeg er derfor glad for den nye aftale som betyder, at der nu bliver sat yderligere smæk på markedsføringen af den nye Østersørute,” siger erhvervsministeren i pressemeddelelse fra VisitDenmark.

Formet som et lidt rystet 8-tal og bundet sammen af fem færgeforbindelser og otte broer passerer Østersørutens 820 kilometer i alt 17 danske kommuner. Illustration: Vejdirektoratet.

Cykelturister kan udvide sæsonen
Aftalen om markedsføringen af Østersøruten begynder officielt næste år og varer til 2021, men parterne har tyvstartet i dette efterår. Her bliver Østersøruten markedsført i Tyskland som: ”Find Your Way – auf dem Ostseeradweg.”

Marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen, siger:

”Østersøruten har et stort internationalt potentiale, og derfor er det positivt med så stor opbakning på tværs af destinationerne om at markedsføre ruten.

Særligt i Tyskland ved vi, at der er stor interesse for at cykle under ferien, men det er forventningen, at vi også vil rulle kampagne ud på andre europæiske markeder de kommende år.”

I dette efterår vil kampagnen have særligt fokus på at udvide højsæsonen ved at tiltrække flere tyske cykelturister. Cykelturisterne kommer nemlig også på andre tidspunkter end om sommeren, viser VisitDenmarks nye cykelrapport.

Ruten skal udvikles
Østersøruten åbnede i maj i år efter at have gennemgået en udvikling på tværs af de 17 kommuner, ruten passerer. Sammen med Vejdirektoratet har kommunerne samarbejdet om skiltning af ruten, så turisten nemt kan finde vej. Men ruten skal udvikles for at blive et trækplaster for turister fra hele Europa.

”Østersøruten er mere end en cykelrute. Den tilbyder motion samt natur- og kulturoplevelser på tværs af Danmarks geografi, som er skabt til cykling. Vores ambition med samarbejdet er at sætte Østersøruten på det internationale cykelkort, skabe et fyrtårn for dansk cykelturisme og ikke mindst konkret turismeforretning – også ud over den traditionelle sommersæson,” siger forretningschef Thomas Kastrup fra Destination Fyn.

Relaterede artikler:

Pedalkraft giver dansk turisme nyt trækplaster

WoCo kigger på fremtidens turisme

Cykelferier hitter