Nyt flot resultat for Star Tour

Årsagen til det pæne resultat skal findes i en bevidst reduktion af kapaciteten – færre rejser til salg – på knap 20%, der har betydet, at selskabet reelt har opnået en bedre gennemsnitpris pr. solgt rejse i forhold til sidste år, da overskudet før skat var på 92,9 mio. kr.

 

”Vi var de første til at reducere i antallet af udbudte rejser, da den økonomiske krise satte ind overalt, for at få den rette balance mellem udbud og efterspørgsel. Den taktik har vist sig at være helt rigtig fordi, vi har formået at minimere antallet af rejser solgt med tab. Det har betydet at vi har fået en fornuftig gennemsnitpris pr. rejse”, mener Birthe Madsen, adm. direktør for Star Tour.

 

Brændstofpriserne var skyhøje da flykontrakterne for 08/09 blev indgået, og det betyder, at hvert flysæde har været næsten 300 kr. dyrere i forhold til sidste år. Den stigning har Star Tour valgt selv at betale frem for at lægge den over på kunderne. Med 157.000 rejsende (191.000 07/08) betyder det en ekstra udgift i forhold til året før på ca. 46 mio. kr.

 

”På trods af den finansielle krise har vi i det forgangne år investeret massivt i klimarigtige tiltag på både hotel og fly-delen, og vores ambition er at bevare vores position som Danmarks mest klimarigtige rejsearrangør. Sammen med den højeste kundetilfredshed i Star Tours historie, og en medarbejderstab, der har ydet ud over det sædvanlige i det forløbne år, føler vi os på rette vej”, siger Birthe Madsen.

Skrevet af Flemming Juul