Der er rigtigt meget fart på, når de netop præsenterede CR450-tog slippes løs på skinnerne. De kører nemlig 50 kilometer hurtigere, end den model, som de efter planen skal erstatte.
Nu har CRRC, der er den statsejede togproducent i Kina, løftet sløret for en prototype, som de ansatte efter sigende har arbejdet på siden 2018. Det drejer sig om CR450, der er selskabets nye bud på et højhastighedstog.
CR450 er udset til at skulle afløse de nuværende CR400 Fuxing-tog, der kører mellem en række kinesiske byer. Disse har en tophastighed på omkring 350 kilometer i timen, men det tyder på, at den nye togtype vil sætte denne til vægs.
Det lyder nemlig, at CR450 har været i stand til at nå hastigheder på op mod 450 kilometer i timen i løbet af testfasen, men CRRC satser på, at det skal køre med 400 kilometer i timen, når toget tages i brug.
Den højere fart kan lade sig gøre, fordi prototypen er omkring 10 procent lettere end forgængeren, ligesom formen på førerhuset og aerodynamiske forruder mindsker vindmodstanden.
Har kørt 200.000 kilometer.
Det fremgår, at det ikke kun er tophastigheden, der er blevet øget. Ifølge CRRC er der fire procent bedre plads i kabinen i forhold til CR400 Fuxing-togene, mens CR450 heller ikke skulle støj mere end forgængeren.
Derudover oplyses det, at det nye tog er udstyret med omkring 4.000 sensorer, der holder øje med CR450’s såkaldte kritiske dele. Det drejer sig blandt andet om togets skrog, forskellige kontrolsystemer og den mekanisme, der har til formål at advare, hvis der udbryder brand.
Det nye tog er allerede blevet afprøvet i virkeligheden. Indtil videre er der foretaget 200 dage med højhastighedskørsler på ruter såsom Zhengzhou-Wanzhou, Jinan-Zhengzhou, Mile-Mengzi samt Fuzhou-Xiamen. Alt i alt har prototypen tilbagelagt flere end 200.000 kilometer.
Kalder Kina for global leder
Der er endnu ikke givet grønt lys for produktionen af CR450, men den kinesiske regering har udtalt, at togtypen skal tages i brug så snart som muligt. Det kan betyde, at der allerede trykkes på knappen i år, skriver RailTech.
Der spekuleres i, at den højere fart kan resultere i, at Kinas jernbanenetværk til højhastighedstog må opgraderes yderligere således, at det er klar til, at der køres med op mod 400 kilometer i timen. Styret har i forvejen planer om at udvide dette netværk med 25 procent inden 2030.
Li Yongheng, der er talsperson for CRRC, hæfter sig ved den udvikling, som landet de senere år har været igennem på jernbaneområdet.
“Kinas højhastigheds-jernbanenetværk har foretaget et spring, der er historisk, da vi er gået fra at følge trop til at være en leder på globalt plan. Den kinesiske teknologi sætter nu den standard, som andre ønsker at leve op til.”
Relaterede artikler:
Amsterdam-Bruxelles: Ny togrute forkorter rejsetid