Ny landsdækkende kampagne skal tage pulsen på danskernes syn på og indstilling til bæredygtige rejser i og udenfor Europa. På billedet mødes to rejseformer – togpassagerer i Münchens Lufthavn. Pressefoto: Munich Airport.

Nyt tiltag om danskernes syn på miljøvenlige rejser

Rejsemagasin og danske rejsearrangører i landsdækkende kampagne om danskernes syn på bæredygtige rejser. Rejsekunder skal give bedste forslag – vinderne kommer på deres egen rejse.

”Det vigtigste er at få gang i debatten om, at bæredygtighed ikke kun drejer sig om CO2, det er meget andet. Turisme er også en kæmpe drivkraft i alt fra at udrydde fattigdom til kulturel udveksling.”

Det siger chefredaktør for rejsemagasinet Vagabond, Christian Adamsen, til STANDBY.dk – baggrunden er, at Vagabond og en halv snes danske rejsearrangører nu indleder en landsdækkende kampagne på online og i trykte medier for at få danskernes syn på bæredygtige rejser.

Kampagnen ”Sammen om mere bæredygtige rejser” har deltagelse af ti rejsearrangører, der hver betaler cirka 30.000 kroner for at være med. Til gengæld får de blandt andet adgang til de mange indsamlede data fra de, der stemmer på de mest miljøvenlige rejser.

Dermed kan rejsearrangørerne for eksempel se, om ufaglærte i Storkøbenhavn stemmer anderledes end akademikere i de jyske trekantområde – og herefter tilpasse sine budskaber, lyder det fra Vagabond.

Starten var lommeguide på 52 sider
Vagabond udgav ved sin årlige rejsemesse sidste efterår i Øksnehallen i København en 52 siders lommeguide om mere bæredygtighed på rejsen.

”Tilbagemeldingerne fra messens gæster og deltagende rejsebureauer var, at dette var et godt nyt initiativ, da hele bæredygtighedsdebatten for mange synes at været gået op i CO2-udledning,” siger Christian Adamsen og tilføjer:

”I første kapitel i vores guide om bæredygtige rejser skrev vi om CO2-problematikken. Guiden havde også for nogen af læserne nogle måske helt banale rejseråd om at flyve så direkte som muligt og undgå mellemlandinger.”

Vender debatten på hovedet
”Med ”Sammen om mere bæredygtige rejser” prøver vi nu at vende hele miljødebatten på hovedet når den gælder den bæredygtige rejse. Her opfordrer vi forbrugerne til at sende os deres forslag til den bedste bæredygtige rejse indenfor tre kategorier: Nordeuropa, Europa og oversøisk,” siger Christian Adamsen og fortsætter:

”Hvert rejseforslag skal opfylde visse kriterier, for eksempel skal rejsen indeholde fra to til 21 overnatninger. Og forslagene skal tage højde for FN’s 17 Verdensmål for bæredygtighed samt at den brede befolkning kan rejse mere bæredygtigt.”

Vagabond vil kigge de indkomne forsalg igennem sammen med et panel, der også udgøres af de tilmeldte rejsearrangører.

De ti bedste forslag i hver af de tre kategorier kommer til online-afstemning; i hver kategori kan de stemmende deltagere vinde en rejse til en valgfri destination, så længe rejsen er bæredygtigt. Vagabond betaler disse rejser.

Uvurderlig viden til rejsebranchen
”Det bliver spændende at se, hvilke forslag der kommer ind, hvad danskerne tænker på indenfor bæredygtighed og hvilke rejser de indsender forsalg om,” siger Christian Adamsen og tilføjer:

”De input, der kommer fra forbrugerne, vil give en uvurderlig viden til rejsebureauer og rejsebranchen om bæredygtige rejser.

Her vil man kunne se, hvad unge og ældre stemmer på, hvad forslagene er fra jyder, københavnerne og så videre. Det vil alt sammen give et vigtigt fingerpeg om, hvilken retning branchen kan gå på det bæredygtige område indenfor rejser,” siger Christian Adamsen.

Første del af kampagnen varer til 1. juli, her skal forbrugerne indsende deres forslag. Fra 15. oktober til 1. december foregår selve afstemningerne.

 

Relaterede artikler:

SAS: ”Vi skal tænke bæredygtighed ind i alt”

17.000 besøgte Københavns feriemesse

Turismens CO2-udledning skaber størst værditilvækst