Oliepriserne falder, og billetpriserne stiger

Texas-Oil-field-790009LUFTFART: Presset på flyselskaberne vokser over hele verden med baggrund i de lavere oliepriser, alligevel sættes priserne lidt op i USA. Det hele er dybest set et spørgsmål om, hvad markedet kan bære, og sådan har det altid været.

Flyselskaberne har fortsat vældig behov for højere billetpriser, som de håber at få i den kommende vinter med mindre konkurrence end om sommeren. Samtidig vokser kravet fra kunderne, som ikke kan forstå, at når oliepriserne rasler nedefter, hører de fortsat klagesangen om netop oliepriserne, som årsag til selskabernes mange trængsler.

Netop nu kører i USA en debat om, hvordan det kan være, at næsten alle de store selskaber har sat indenrigspriserne op med et par dollar hver vej. Selv lavprisselskabet Southwest har fulgt trop med samme stigning.

Alt imens fortsætter oliepriserne med at falde, nu til $81,94 pr. tønde, og det er et meget stort fald inden for de seneste måneder.

Derefter har flyselskaberne, ifølge pressen, brugt Ebola udbruddet til at undskylde stigningen, fordi folk er blevet bange for at flyve. Det viser sig, at det heller ikke holder. Efterspørgslen er stort set uændret. Nu venter man bare på den næste undskyldning.

Det er ellers ikke fordi forsøg på prisstigninger i den amerikanske indenrigstrafik har let ved at trænge igennem. Sidste år lykkedes det kun tre gange ud af 12 forsøg, inden flyselskaberne gav op igen. I år er det blot tredje forhøjelse ud af 20 foreslåede, som ser ud til at give billetpriserne et lille hop opad.