Op til påske med rene Pip-Gok priser

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

FREDAGSKLUMMEN: Midt i en kold vinter, selv om vi nu har passeret forårsjævndøgn, kan man da godt fundere lidt over, hvordan nogle lavpriser kan betale sig, eller om man skal give dem samme betegnelse som i Star Tour.

Af Ejvind Olesen 

Vil vi fryse og have det billigt, eller vil vi betale højsæsonpris i påsken for at komme til varmen? Et klassisk spørgsmål, som heldigvis sjældent er så aktuelt som i år. I øvrigt kan vi slet ikke komme til varme himmelstrøg i påsken. I hvert fald ikke med charterfly, der melder alt udsolgt. Vel at mærke til påskepriser, og det er ikke de laveste.

Det er det til gengæld hos Star Tour fire dage i juni. Et påskeudsalg, der starter nu. ”Til rene Pip-Gok priser”, hvad det så end er. Men langt under programprisen forstår man, fordi  rejser i begyndelsen af juni, ligesom i april, er svære at slippe af med.

Det har noget med charterserie at gøre. Og tomme ben. En tom returflyvning. Derfor har vi ikke for længst fået nogle deciderede påskeflyvninger. Hvis flyet skal tomt den ene vej, bliver prisen dobbelt så høj. Med mindre man kan sælge den tomme del tilbage til København.

Det forsøgte Solrejser i sin tid med en flyvning til Rhodos, men det gik alt for trægt med at få grækerne med tilbage. Andre har også forsøgt til Italien, men heller det blev nogen succes. Vi har ellers god plads på hotellerne i København i påsken. Til gengæld har italienerne endnu ikke fået det så varmt, at de har brug for at komme i det danske køleskab. Og så har de jo også Paven derhjemme.

Er der andre Pip-Gok priser i farvandet? Ja, sidste fredag skrev jeg noget om det positive i en direkte rute fra København til Fort Lauderdale. Og direktør Bjørn Kjos bekræftede, at de fleste priser ligger på omkring 1.600 kr. hver vej. Det har vi nu fået flere opringninger om, at det niveau holder de færreste, nogle få priser er endnu lavere – men de fleste betydeligt meget højere.

Også selv om man ikke medregner bagage, mad om bord, film etc. De fleste vil sikkert have det med på en 10-11 timers flyvning. Også mere end en let håndtaske og et par badebukser.

Hvordan det norske selskab kan få det til at hænge sammen, når en returflyvning med et moderne stort langdistancefly koster op mod 5.500 kr. retur pr. flysæde for strækningen – selv med 95 procent belægning, er en gåde for danskere. Også med Boeing 787. 20 procent påstået brændstofbesparelse gør det ikke alene.

Pip eller Gok, vi har måske bedre priser end vi fortjener. Men man kunne jo også holde ferie i Danmark. Det bliver vel forår en gang.

God weekend