Bruger af Booking.com. (Foto: Booking.com | PR)

Over 10.000 hoteller kræver erstatning af Booking.com

Mere end 10.000 europæiske hoteller har anlagt et kollektivt søgsmål mod Booking.com, da man vil have erstatning for 20 års tab i forbindelse med den såkaldte ”bedste pris”-klausul.

Hoteller i Europa er gået sammen om et gruppesøgsmål mod Booking.com, hvor de kræver erstatning for tab gennem mange år.

Der er tale om over 10.000 hoteller i Europa, der vil have erstatning forårsaget af hotelplatformens såkaldt ”bedste pris”-klausul. Det skriver blandt andet det tyske medie Deutsche Welle.

De europæiske hoteller mener, at klausulen har forhindret dem i at udbyde værelser til priser, der er lavere end dem på Booking.com. Formålet med klausulen har været at forhindre, at kunder finder hotellerne på Booking.com for derefter at booke direkte på hotellets egen hjemmeside til en lavere pris.

Klausul kunne reducere konkurrencen
I en afgørelse fra EU-Domstolen 19. september 2024 lød det ifølge nyhedsbureauet Reuters, at klausulen var unødvendig og kunne reducere konkurrencen, men også at sådanne klausuler ikke var konkurrencebegrænsende i henhold til EU-lovgivningen. EU-Domstolen fandt, at platforme som Booking.com godt kan fungere uden denne type regler.

Booking.com har oplyst til Ritzau, at den ikke er enig med hotellerne, og at afgørelsen ikke åbner for et erstatningskrav.

”Vi vil fortsat vise i retten, hvis nødvendigt, at paritetsklausuler ikke har en konkurrencebegrænsende effekt,” lyder det fra Booking.com, der ikke har modtaget en ”formel meddelelse” om et gruppesøgsmål fra de mange europæiske hoteller.

Få måneder inden afgørelsen fra EU-Domstolen havde Booking.com afskaffet ”bedste pris”-klausulen i henhold til Digital Markets Act.

Har lidt under urimelige vilkår
I søgsmålet fra de tusindvis af europæiske hoteller lyder det, at de mistede penge, mens klausulen hos Booking.com var i kraft.

”Europæiske hoteller har længe lidt under urimelige vilkår og for høje omkostninger. Nu er tiden inde til at stå sammen og kræve oprejsning,” siger Alexandros Vassilikos, formand for HOTREC, som er den europæiske sammenslutning for hotel-, restaurant- og cafébranchen.

”Det her fælles initiativ sender et klart signal: Misbrug af den digitale markedsplads vil ikke blive tolereret af den europæiske hotelbranche.”

De europæiske hoteller kræver erstatning for tab i perioden fra 2004 til 2024 som følge af ”bedste pris”-klausulen, der altså blev afskaffet sidste år.

HORESTA bakker op
Søgsmålet fra de over 10.000 europæiske hoteller støttes af mere end 30 nationale hotelorganisationer – herunder danske HORESTA.

HORESTA er ikke part i sagen og har ingen juridisk rolle, men brancheorganisationen bakker op om gruppesøgsmålet og opfordrer danske hoteller til at tilmelde sig. Fristen for at tilmelde sig er 29. august. Et af de danske hoteller, der har tilmeldt sig, er Hotel Nyborg Strand, skriver Fyens.dk.

Sagen mod Booking.com føres af Stichting Hotel Claims Alliance (HCA) ved de hollandske domstole, da Booking.com er en hollandsk virksomhed.

 

Relaterede artikler:

Hoteller fra 25 lande sagsøger Booking.com

Forbrugerorganisation går i kødet på Booking.com

Hotelorganisation i ny hård kritik Booking.com