Henriette von Platen Hallermund fra Aalborg pendlerklub håber på en tidligere morgenforbindelse fra København. Arkivfoto.

Pendlerformand bruger op til fem timer mellem hjem og job

Udflytningen af statens virksomheder til provinsen er i gang, og flyselskabernes salg af klippe- og månedskort er i klar stigning. Aalborg har vist vejen med en aktiv pendlerklub,

Regeringen sender endnu en portion jobs ud i provinsen. Dels på grund af sammenhængskraften, som det hedder. Dels på grund af handlingsprogrammet. Protester er der nok af. Familier splittes, de færreste rykker med. Enten til Aalborg, Aarhus, Rønne eller Horsens for nu at nævne nogle.

Kan der med fordel benyttes fly til de områder, der ligger længst væk fra København, eller er adskilt ved vand som Bornholm?  Svaret er afhængigt af tidsforbrug og naturligvis af prisen for flybilletter, men flyselskaberne bekræfter over for standby.dk., at salget er stigende og ventes at stige yderligere.

Måske løse lægemanglen
Der er næppe tvivl om, at pendlertrafik med fly er bedst organiseret og sat i scene i Aalborg i et samarbejde mellem lufthavn, SAS og en 17 år gammel pendlerklub. Strækningen i sig selv gør det naturligt at bruge fly, men det er som følge heraf også både den dyreste og mest tidskrævende. Der er 218 pendlere, som i gennemsnit pendler med fly tre til fem gange om ugen.

”Jeg er ikke i tvivl om, at vi bliver flere”, siger pendlerklubbens formand siden 2003, Henriette von Platen-Hallermund, partner og business coach, som tager turen et par gange om ugen. På en sådan dag bruger hun fra fire til fem timer samlet på transport frem og tilbage, startende med 16 minutter en tidlig morgen fra hjemmet til Aalborg Lufthavn.

”Vi får stadig nye medlemmer. Jeg bliver også ringet op af læger, som godt kunne tænke sig at tage et job på et hospital i Aalborg, selv om de bor i København. Der er bare det problem, at der ikke er fly fra København som passer til en mødetid klokken 08.00 i Aalborg. Hvis det blev løst, kunne det måske have indflydelse på lægemanglen i Nordjylland.

Når vi taler med SAS om at etablere en sådan forbindelse, får vi svaret om udbud og efterspørgsel. Man kunne jo også vende det om til, at et udbud vil øge efterspørgslen, da folk ser i fartplanen, før de tager job”.

Pendlerklubben har et fortræffeligt samarbejde med Aalborg Lufthavn, men en overgang kneb det vældigt i København på grund af flytningen af indenrigstrafikken til hovedterminalen med lange køer og ventetid i sikkerhedskontrollen.

”Det er helt ovre”, siger Henriette von Platen-Hallermund. ”Vi har brug for forudsigelighed, og med risiko for store ventetider i security var det slemt, men med et nyt indenrigsspor i Terminal 3, er det problem løst”.

Om videretransport fra lufthavnen har hun kun positivt at sige om Metroen. Der er stort set aldrig besvær.

Klippekortkampagne
Pendlerne fra Aalborg bruger både SAS og Norwegian, men sidstnævnte er lidt dyrere end SAS. Et Travel Pass Unlimited koster på årsbasis 146.090 kroner, et halvt år 80.605 kroner. Billigste klippekort med 20 klip 17.650 kroner. Til Aarhus er prisen for et år ubegrænset 143.570 kroner, mens 20 klip koster 11.680 kroner.

”Tendensen er stigende. Især sælger vore klippekort godt. Det er attraktivt for dem, der rejser meget, og vi forbereder også særlige klippekortkampagner. Primært for Aalborg og Aarhus. Billund ligger tættere på med både motorvej og togforbindelser”, siger pressechef i SAS Mariam Skovfoged.

Det er oplagt, at Bornholmerflyet med DAT ligger lige til højrebenet. Mange afgange, ingen konkurrence på landevejen og populære priser på både private og firmakort.

”Vi har en rigtig god vækst i stamkunder. Faktisk begge veje. Hvis den ene part i en familie skifter job, er der flere, hvor der pendles fra København den ene uge og fra den anden i næste uge eller weekend,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm.

Prisen for et månedskort med ubegrænset antal flyvninger er 10.000 kroner. Klippekort med 10 klip ca. 8.500 kroner. Med et utal af varianter. Således et privat klippekort med 10 klip til 3.998 kroner.

”Der er faktisk ikke den store forskel på udgiften til en firmabil til en medarbejder og et abonnement på fly. Fra ca. 8.000 kroner til 10.000 kroner for en måned. Og jeg tror da, at mange vil forhandle sig frem til en aftale, hvis de vælger at flytte med ud fra København”, siger han.

”Vi har også set en stigning til Midtjylland i Karup, men her er infrastrukturen desværre et problem for transport fra lufthavn til arbejdsplads og omvendt. Man skal faktisk have en bil, og der er fri parkering”.

Hos Alsie Express mellem Sønderborg og København er der også klare fordele ved køb af klippekort for dem, der rejser meget. Firmaklippekort kan som fra de andre lufthavne bruges af alle ansatte i modsætning til det personlige kort. 20 klip på et firmakort koster med Alsie Express 19.980 kroner.

Relaterede artikler:

Aalborg lufthavn i dialog med pendlerklub om udflytning

SAS halverer pris på pendlerkort

Alsie Express får klippekort