Piloterne klar til at hjælpe SAS

sas kaptajnFLYSELSKABER: SAS kabineansatte i Danmark er mere afventende overfor virkningerne af SAS køb af Cimber, mens piloternes fagforening i et brev til medlemmerne viser forståelse for SAS udfordringer, men også uro for fremtiden. Markant forskel i lønniveauet mellem SAS- og Cimbers CRJ-piloter.

I går oplyste SAS, at man køber Cimber A/S operationslicens, AOC, for 20 mio. kr. Efter SAS fondsbørsmeddelelse om købet, kom denne kommentar fra Merete Scheel, formand for Cabin Attendans Union, der organiserer ca. 90 pct. af SAS’ 1.500 kabineansatte i Danmark: ”Nu afventer vi informationer om, hvad købet af Cimber vil betyde for vores medlemmer, og hvilken konstruktion virksomheden kommer til at få. Men vi må gå ud fra, at SAS-produktion med udgangspunkt i København bliver med vores medlemmer på vores overenskomst.”

TV2 Finans offentliggjorde i går internt brev fra Dansk Pilotforenings bestyrelse til medlemmerne. Brevet omtaler en række møder, foreningen har haft med SAS i ugen op til offentliggørelsen af SAS-købet af Cimber.

I brevet står bl.a.: ”Vi er foreløbigt efterladt med opfattelsen af en række sjældent konstruktive, åbne og ærlige møder, hvor vi ganske vist er blevet mødt med radikale udfordringer, men også med en tilsyneladende vilje fra SAS til at imødekomme fundamentale forudsætninger i forhold til den videre dialog.”

Piloternes brev anerkender SAS udfordringer efter Norwegian og Ryanairs øvelser for at nedbringe lønudgifterne til sine medarbejdernes. Det er bl.a. andet sket ved at ansætte dem i lande med langt lavere skat end i Skandinavien.

Brevet fra Dansk Pilotforening til medlemmerne kigger også på de sparetiltag, SAS skal gennemføre, og her fremgår det, at piloterne vil hjælpe til.

”Det gælder en fortsat reduktion i antallet af ansatte pr. fly og en radikal omformulering af piloternes aftalekompleks, såvel som andre kollektivaftaler i organisationen fra svundne tider. Piloterne hverken kan eller skal redde SAS. Det skal ledelsen. Men alle kommer igen til at hjælpe, hvis vi skal lykkes.”

Dansk Pilotforening forudser, at SAS vil afgå ved døden, hvis det ikke sker noget drastisk: ”SAS indtjeningsmargin, eller mangel på samme, er ikke tilfredsstillende. Med den nuværende kadence på det løbende driftstab i SAS kommer vi alle til vejs ende inden for en overskuelig fremtid. Det haster fortsat med at få bragt SAS på ret køl, og vi deltager aktivt i de kommende omstruktureringer. Det fortsætter vi med, så længe vi mener, vi på denne måde tjener og beskytter medlemmernes interesser bedst muligt. Det vil sige ved at sikre SAS jobs i CPH, og ved at sikre de velkendte kerneværdier i vores ansættelse – løn, pension og trivsel.”

SAS overvejer, ifølge standby.dks oplysninger, at overføre sine 12 CRJ-fly til Cimber for dermed at kunne producere billigere. Ifølge standby.dk`s informationer er startlønnen for en CRJ-pilot hos SAS omkring 23.000 kr. om måneden, mens en kaptajns slutløn er ca. 70.000 kr. Hos Cimber A/S er startlønnen højere, 36.000 kr., mens slutlønnen for en kaptajn på højeste løntrin ”kun” er 56.000 kr.