Rapport: Sjusk med firmaers rejsepolitik

Hver tredje ansatte overholder ikke sit firmas regler for rejser og jo mere, den enkelte rejser, jo mindre følges kravene, viser en britisk undersøgelse. Men så slemt er det ikke i Danmark, siger direktør for stort erhvervsrejsebureau.

Kun hver anden forretningsrejsende forstår – eller følger – sit firmas rejsepolitik. Og det er endda for ansatte med over 11 firmarejser sidste år. I snit er det lige over hver tredje, 34 pct., som ikke fulgte deres virksomheds rejseregler.

Det siger i hvert fald rapport fra reservationssystemet Amadeus. Oplysningerne til ”Amadeus Business Travel Insights: the 21st Century Business Traveller” blev indsamlet i december 2012 blandt over 400 hyppigt rejsende, ansat i store og større virksomheder i Storbritannien og Irland.

Ifølge undersøgelsen sagde 51 pct., at de fuldt ud forstod deres virksomheders rejsepolitik; men næsten samme tal havde svært ved at præcisere, hvilke fordele deres firmas rejseafdeling skaber – 47 pct. mente, at rejseafdelingen hverken hjalp eller forhindrede dem i at gennemføre forretningsrejser.

Besvarelserne i samme undersøgelse var også, at ”bekvemmelighed” havde højeste prioritet for 62 pct. af de forretningsrejsende, 22 pct. mente at rejsens ”omkostning” var vigtigste parameter, mens ”komfort” var i højsædet for 15 pct. af de adspurgte.

Om de samme tendenser kan ses hos firmarejsende i virksomheder i Danmark, siger nordisk direktør for det store erhvervsrejsebureau BCD Travel med ca. 650 firmakunder i Danmark, Per Markussen, til standby.dk:

”Nej, det kan jeg ikke genkende. Klart de fleste forretningsrejsende følger deres firmaers rejsepolitik. Det hænger måske også sammen med, at deres erhvervsrejsebureau og deres firmas rejseansvarlige eller rejseafdeling, er gode til at trutte i trompeten, hvis en medarbejder ikke overholder den udstukne rejsepolitik og afviser en anvist besparelse. Så det er svært at snyde på vægten.”

”Men jeg kan godt genkende, at nogle har svært ved at forstå en måske lidt rigid rejsepolitik, hvor de føler behov for at rejse på andre billettyper – omvendt er den tendens nok på tilbagetog pga. krisen,” tilføjer Per Markussen.

Han siger, at BCD Travel i Danmark endnu ikke har sit endelige regnskab på plads for sidste år – men at de foreløbige tal viser, at ”det ser pænt ud.”

Erhvervsrejsebureauet har 130 medarbejdere på kontorerne i København, Odense, Viby ved Aarhus og Aalborg.