En ny aftale mellem rejsebureauer og Amadeus Travel Platform vil give rejsebureauagenterne øget adgang til udbuddene fra Air France-KLM’s produkter via IATA’s NDC services.
Selv om rejsebranchen er hårdt spændt for under coronakrisen, har arbejdet med IATA’s NDC-program stadig høj strategisk prioritet hos Air France-KLM og det store reservationssystem Amadeus.
Via IATA’s (International Air Transport Association) New Distribution Capability (NDC) ønsker IATA-flyselskaber, at der bookes flere flybilletter direkte hos dem, fremfor i reservationssystemer, GDS’er, som Amadeus, Galileo, Sabre og Worldspan. Flyselskaberne mener, at de betaler for høje afgifter til GDS’erne.
I en pressemeddelelse skriver Air France-KLM gruppen og Amadeus, at parterne har indgået ny distributionsaftale på NDC-området.
Ifølge aftalen kan NDC-løsninger via de to Skyteam-partnere, Air France-KLM, nu gøres tilgængelige for rejsebureauagenter via Amadeus Travel Platform. Det kræver dog, at rejsebureauerne har en bilateral aftale med såvel Air France-KLM som Amadeus.
Langt samarbejde
Over de seneste år har Air France-KLM arbejdet med Amadeus om at forbinde de to flyselskabers NDC services til Amadeus Travel Platform. En række muligheder er allerede til rådighed, så rejsebureauerne kan booke NDC-muligheder fra slutningen af i år. Den totale integration forventes på plads i første halvdel af næste år, oplyser Amadeus i pressemeddelelsen.
Pieter Bootsma, chief revenue officer hos Air France-KLM, siger: “NDC er meget vigtig for Air France-KLM, da programmet giver vores kunder en række fordele med mere attraktive priser og kundetilpassede muligheder. NDC er et vigtigt skridt i vores distributionsstrategi, ikke mindst overfor erhvervsrejsebureauer.”
Implementeringen af NDC vil også give mulighed for at rejsebureauagenterne får vist en lang række funktioner i samme skærmbillede, understreger Amadeus.
”Vi er glade for at udvide vores langvarige partnerskab med Air France-KLM group, hvilket vil give forøgede salgsmuligheder,” siger Decius Valmorbida, chef for rejseområdet hos Amadeus, og tilføjer: “Med det nye område udvider vi styrken ved vores teknologi og partnersamarbejde. Samtidig forstærker vi et netværk, der styrker hele værdikæden.”
Relaterede artikler:
Minister: Ikke givet, at Air France-KLM overlever