”Vi kommer alle til at tænke mere på miljøet,” sagde bestyrelsesmedlem i Danmarks Rejsebureau Forening som del af panel ved debatmøde om øget efterspørgsel på bæredygtige rejser.
Under overskriften ”Back to Nature” havde Danske Rejsejournalister forleden inviteret til debat- og medlemsmøde om nye trends inden for aktiv turisme og turisme i naturen.
Der var samlet et panel på seks deltagere – og PR-manager for Visit Sweden i Danmark, Anna Kron Boysen, sammenfattede nok bedst de forandringer, kloden og dens beboere oplever i disse år:
”Sommeren sidste år var et vendepunkt.” Hendes udtalelse hentydede til den ekstremt lange og varme sommer sidste år i Skandinavien.
De andre paneldeltagere i sammenkomsten i den gamle stationsbygning på Charlottenlund station tæt på København var udover Anna Kron Boysen direktør for Vitus Rejser og medlem af bestyrelsen i Danmarks Rejsebureau Forening, Heidi Maak, kommunikationschef i Spies og Thomas Cook Airlines, Lisbeth Nedergaard, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, lejrchef for Camp Møns Klint, Ole Eskling, og direktør for Danhostel, Ole Andersen.
Arrangementets ordstyrer var rejsejournalisternes formand, Anne-Vibeke Isaksen, der som altid på bedste vis sørgede for at spørgsmål fra de knap 30 fremmødte ikke blev til meterlange monologer.
Selv skrev Danske Rejsejournalister i indbydelsen til arrangementet: ”I en verden under konstant forandring og med tryk på vores naturlige ressourcer er rejsebureauer og turismesektoren begyndt at tænke innovativt inden for aktiv turisme og det nære rejseophold i naturen.”
Ingen spurgte efter økologisk mælk for 15 år siden
Dagens første indlæg kom fra DRF-direktør Lars Thykier, der blandt andet sagde: ”Det er supervigtigt for rejsebranchen at kigge på CSR og bæredygtighed. Det er områder, der kommer stadig mere op på lystavlen.
For 15 år siden efterspurgte forbrugerne for eksempel ikke økologisk mælk – det gør de nu,” sagde DRF-direktøren.
Fra Heidi Maak fra Vitus Rejser lød det: ”Vi kommer alle til at tænke mere over miljøet. Mange gæster vælger autentiske rejsemål – og vi ser gæster der fravælger rejser med fly. Nogle af disse er ”belønningssøgere,” der blandt andet vil rejse miljømæssigt korrekt.
Alle rejsebureauer tænker i dag miljø ind når de finder nye destinationer. Det kan være alt fra, om hotellets restaurant serverer lever fra tvangsfodrede gæs til om hotellet i øvrigt behandler sine medarbejdere anstændigt,” sagde Heidi Maak og tilføjede:
”Apropos mad, så ser vi også i dag en perlerække af madretter, som gæsterne ikke vil have, ikke kan tåle eller er allergisk overfor. En tendens er også, at gæsterne i stigende grad søger rejser med et aktivt indhold, for eksempel yoga. Når gæsterne er kommet hjem, fortæller de om mødet med andre mennesker, ikke at de har set Det skæve Tårn.”
Betragter naturen fra en træstub
Anna Boysen: ”VisitSweden ser et stigende antal gæster, der vil besøge den natur, Sverige er synonym med. Det kan være alt fra at sejle i skærgården til at sidde på en træstub i en naturpark og betragte naturen.
En trendrapport viser også, at flere søger en aktiv ferie – blandt andet uden telefon,” sagde VisitSwedens PR-ansvarlige i Danmark.
Også Lisbeth Nedergaard fra Spies og Thomas Cook Airlines havde eksempler på, hvad gæsterne efterspørger i en tid med større fokus på miljø og bæredygtighed:
”Gæsterne vil have mere aktivitet, de vil have fokus på mad, bæredygtighed og at kvaliteten er i top. Spies er kommet langt fra den klassiske grisefest – i dag er Spies største danske arrangør af yoga-rejser, vi har 1.500 afsted om året, absolut flest kvinder. Vi har for eksempel også 1.000 cykelrejser om året, blandt andet til Mallorca.”
Hun påpegede også, at Spies netop er begyndt at betale fuld klimakompensation for de flyrejser, bureauets gæster foretager. ”Det er vi blandt andet nødt til, da vi jo ikke kan køre bil til Gran Canaria,” sagde Lisbeth Nedergaard.
Er attraktionen ikke god for, forsvinder den
Danmarks største kæde af vandrehjem, de 63 medlemmer af Danhostel, har netop introduceret handlingsplan så FN’s 17 verdensmål kan integreres i den daglige drift af de 63 Danhostels.
Ole Andersen, administrerende direktør i Danhostel, sagde i sit indlæg, at kæden i dag mere er overnatningssteder – men at dens rødder er vandrehjem, oprindeligt placeret med 25-30 kilometer interval så man på en dag kunne gå mellem vandrehjemmene.
”Vores vandrehjem ligger i naturskønne områder. En af vores største attraktioner er vandringer på Hærvejen – men vi har også mange cyklister, eller lycra-banditter, som vi spøgefuldt kalder dem. Ved at cykle flittigt i de bakkerige områder omkring Vejle, kan cyklisterne hurtigt få lige så mange højdemeter som ved at køre over en fransk alpetop,” sagde Ole Andersen.
Ole Andersen, der også har en fortid som blandt andet salgs- og marketingchef hos Wonderful Copenhagen, sagde til spørgsmål fra en tilhører om, hvordan Danmark kan blive bedre til at markedsføre sin turisme blandt andet:
”De enkelte attraktioner er ikke nødvendigvis dygtige nok til at udvikle attraktionen alene. Det er vigtigt, at man har de rigtige folk og at man kan samarbejde lokalt.”
Det var Ole Eskling, lejrchef for Camp Møns Klint, enig i. Han nævnte som eksempel samarbejdet med at oprette vandrerruten omkring Møn, Camønoen. Navnet er et spil på Caminoen, Europas største vandreattraktion – den berømte pilgrimsruten, der ender i Santiago de Compostela i Nordvestspanien, hvor apostlen Jakobs grav angiveligt befinder sig.
”Camønoen har gjort Møn kendt igen, den tiltrækker over 10.000 årlige besøgende fra navnlig nordeuropæiske lande. Men, omvendt, sagde Ole Elskling, ”er en attraktion ikke god nok, er den der ikke om fem år.”
Relaterede artikler:
”Gymnasielever er fremtidens rejsende”
Klar med gode råd til miljøvenlige flypassagerer