Sir Richard Branson, grundlægger af Virgin Group med blandt andet flyselskabet Virgin Atlantic og krydstogtrederiet Virgin Voyages, overvejer højhastighedstog mellem Europa og England.
Eurostar, der i snart 30 år har haft monopol på højhastighedstog mellem Frankrig og England, kan blive udfordret på strækningen. Årligt transporterer Eurostar omkring 15 millioner passagerer frem og tilbage mellem Europa og England.
Getlink, den franske operatør af infrastrukturen i den 50 kilometer lange tunnel under Den engelske Kanal har, ifølge Getlink, kapacitet til dobbelt så meget togkørsel som finder sted i dag. Udover passagertog, kører der også fragttog i tunnelen. Selve Eurostar Group ejes af de franske jernbaner SNCF Voyages Développement; også de belgiske jernbaner, SNCB, har en ejerandel.
Og nu vil Sir Richard Branson angiveligt via Virgin Trains/ Virgin Group komme med bud på højhastighedstog i konkurrence med Eurostar, skriver avisen The Telegraph ifølge RailTech.
Flere andre jernbanekonsortier kigger også på at udfordre Eurostar, blandt andet tyske Deutsche Bahn.
Ingen bekræftelse
De mulige planer om, at Virgin Group vil køre højhastighedstog fra London til det europæiske kontinent, er hverken af- eller bekræftet af Virgin Group. Virgin Group har fra tidligere erfaring i togkørsel på det engelske skinnenet mellem 1997 og 2019.
Getlink, operatøren af den 50 kilometer lange tunnel under Den engelske Kanal, vil hellere ikke overfor medierne bekræfte, om man har fået en foreløbig henvendelse fra Virgin Group om at konkurrere med Eurostar.
I sidste måned oplyste konsortiet Evolyn, at man arbejder med planer om højhastighedstog mellem London og Paris – siden kan der tilføjes andre linjer. Bag Evolyn står angiveligt franske og britiske erhvervs- og investeringspartnere samt eksperter i højhastighedstogdrift, skrev nyhedsbureauet Reuters.
Går alt vel, vil Evolyn investere over én milliard euro i projektet med en forventning om, at de første tog kan begynde at køre i 2025. London-stationen bliver London St Pancras International, det er også herfra Eurostar afgår, mens stationen i Paris efter planen bliver Paris Nord.
Relaterede artikler:
Vil udfordre Eurostars højhastighedsmonopol