Eurostar kan blive udfordret på højhastighedsforbindelsen mellem London og kontinental Europa. Arkivpressefoto fra Siemens.

Vil udfordre Eurostars højhastighedsmonopol

Eurostar, der i snart 30 år har haft monopol på højhastighedstog mellem Frankrig og England, kan blive udfordret af nyt konsortium, der vil investere milliarder i et projekt der ventes køreklar i 2025.

Evolyn, som den mulige udfordrer kalder sig, arbejder i første omgang med planer om højhastighedstog mellem London og Paris – siden kan der tilføjes andre linjer.

En talsperson fra konsortiet Evolyn siger til nyhedsbureauet Reuters, at man til at begynde med vil anskaffe 12 togstammer fra togfabrikken Alstom. Der er også Alstom der fremstiller de franske TGV-højhastighedstog.

Ifølge Euronews vil Evolyn investere over én milliard euro i projektet med en forventning om, at de første tog kan begynde at køre i 2025. London-stationen bliver London St Pancras International, det er også herfra Eurostar afgår, mens stationen i Paris efter planen bliver Paris Nord.

Præcis hvem der står bag Evolyn, er ikke oplyst – udover at det er et konsortium med franske og britiske erhvervs- og investeringspartnere samt eksperter i højhastighedstogdrift, skriver mediet.

Evolyns administrerende direktør er den spanske forretningsmand Jorge Cosmen, hvis familie ejer det engelskbaserede bus- og togselskab Mobico (tidligere National Express), men Mobico oplyser til Reuters, at man ikke er med i Evolyn-konsortiet.

Milliardoverskud
Eurostar transporterer årligt omkring 15 millioner passagerer frem og tilbage mellem Europa og England, sidste år fik Eurostar et overskud på 332 millioner euro, over to milliarder kroner.

Getlink, den franske operatør af infrastrukturen i den 50 kilometer lange tunnel under Den engelske Kanal sagde i en kommentar til Evolyns planer, at de viser vækstpotentialet for togtrafik under kanalen. Tunnelen har, ifølge Getlink, kapacitet til dobbelt så meget togkørsel som finder sted i dag, lød det. Udover passagertog, kører der også fragttog i tunnelen.

I øvrigt ejes hovedparten af selve Eurostar Group af franske SNCF Voyages Développement; også de belgiske jernbaner, SNCB, har en ejerandel.

 

Relaterede artikler:

Europæisk højhastighedstog lukker – flere ekstra fly

Togselskab vil fordoble antallet af passagerer

Stadig flere højhastighedstog på Europas jernbaner