Rigsrevisionen gransker Banedanmark

Sporarbejde på S-banen ved Klampenborg (a) og Charlottenlund

Det er ikke kun politikerne, der undrer sig over, hvordan Banedanmark kunne regne så forkert, da man i 2009 aftalte at bruge 19,6 milliarder kroner på et nyt signalsystem i Danmark. Det gør Rigsrevisionen også.

Banedanmarks Signalprogram skulle være færdigt i 2021 og spare passagererne for 790.000 timers årlige forsinkelser, men nu viser det sig, at det kommer til at koste mere, samtidig med, at projektet er forsinket med to år, skriver politiken.dk.

Allerede i marts 2016 indledte Rigsrevisionen uopfordret en undersøgelse: ”Vi undrede os over, hvordan Banedanmark kunne fastholde, at tidsplanen ville holde, selv om projektet allerede var forsinket på visse strækninger. Derfor besluttede vi os for at granske Signalprogrammet, og det gør vi stadig”, siger rigsrevisor Lone Strøm.

Tidsplanen hang ikke sammen. Det blev klart i tirsdags, da Banedanmark over for Folketinget måtte erkende, at projektet først vil være færdigt i 2023.

Meldingen overrasker flere medlemmer af Folketingets Transport- og Bygningsudvalg, fordi det kun er et år siden, Banedanmark oplyste, at Signalprogrammet ville overholde tidsplanen og være to år før tid på S-banen.

Forsinkelsen gør, at projektet allerede nu må indløse sin såkaldte sikkerhedsreserve på over fire milliarder kroner.

Det forsinkede projekt ventes også at forsinke andre store jernbaneprojekter, bl.a. elektrificeringen af jernbanenettet, som Signalprogrammet er en forudsætning for.

Rigsrevisorerne regner med at være færdige med undersøgelsen i begyndelsen af 2017.

 

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.