Fra mandagens debatmøde hos Danske Rejsejournalister, fra venstre Jesper Ewald fra FDM Travel, Anders Ladefoged Mortensen fra Messecenter Herning og chefredaktør Christian Adamsen. Foto: Henrik Baumgarten.

Rigtigt indhold afgørende for rejsemesser

Rejsemesser giver det personlige møde mellem forbruger og sælger – og der er også i fremtiden et marked for messerne. ”Man kan holde masser af messer, hvis indholdet er det rigtige,” sagde deltager i debatmøde.

Danmarks tre største rejsemesser samler årligt cirka 100.000 besøgende – og mandag satte Danske Rejsejournalister ved paneldebat i København på det nye Wakeup-hotel i Bernstorffsgade – overfor Marriott – fokus på messerne.

I panelet var chefen for Skandinaviens største rejsemesse, Ferie for Alle i Herning, projektchef Anders Ladegaard Mortensen, chefredaktør Christian Adamsen fra rejsemagasinet Vagabond med den årlige Rejsemessen for Kvalitetsrejser i København, samt salgs- og indkøbschef Jesper Ewald fra FDM Travel, der har egne publikumsmesser for Nordamerika og Australien.

”Vi startede for 15 år siden Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen for at sætte kunden i centrum og skabe en rejsemesse uden den larmende underholdning som rejsemessen i Bella Center. I starten havde vores udstillere svært ved at forstå, at de ikke kunne medbringe mavedansere.”

Det sagde chefredaktør Christian Adamsen fra Vagabond med den årlige Rejsemessen for Kvalitetsrejser ved mandagens debatmøde, der havde 25 deltagere, og tilføjede:

”Vi lavede efter ”plug and play” princippet et enkelt system og koncept med vores stande i Øksnehallen – og det har nu holdt i 15 år. Vores største problem er mangel på lokaler til rejseforedragene. De bliver stadig mere populære.”

Tendenser og trends
”Når en tendens bliver rodfæstet bliver den en trend,” sagde Christian Adamsen på debatmødet og fortsatte: ”Og der er fire trends på rejseområdet i denne tid: Aktiv på Ferien, Eksklusivitet, Autentiske Oplevelser samt Samvær og Fællesskab.

Vi kunne for nylig på STANDBY.dk læse, at Albatros Travel vil lave busrejser. Albatros planlægger at parkere en bus foran Øksnehallen til messen næste år. Busrejser er på vej til at blive in igen. Der er flere singler i samfundet, de har behov for at rejse med nogen, de kan dele oplevelsen med.”

Vagabond har også sin nye Aktiv Ferie-messe, der havde premiere i år og næste år holdes 9-10. marts i Lokomotivværkstedet.

”Den messe er helt ned i søm og skruer, hvor man spørger efter de bedste vandrestøvler, den rigtige trekking-rygsæk eller hvordan man kommer i form til at bestige Kilimanjaro,” sagde Christian Adamsen og fortsatte:

”Man kan holde masser af rejsemesser, hvis indholdet er det rigtige. Det var noget af det, der gik galt for Ferie og Fritid-messen i Bella Center; de havde slet ikke fingeren på pulsen og anede ikke, hvad der foregik. De snorksov i timen og havde ingen produktudvikling.”

Udlandsrejser trækker flest besøgende
Projektchef Anders Ladefoged Mortensen, der står i spidsen for Ferie for Alle i Messecenter Herning, sagde i sit indlæg blandt andet:

”De fleste af Ferie for Alles cirka 60.000 årlige besøgende kommer på grund af udlandsrejserne. Vi prøver på Ferie for Alle at have megen fokus på dialogen mellem rejsearrangøren og kunden. Udstillerne skal også have noget for pengene – derfor har vi blandt andet en konsulterende messekomite med blandt andre ANTOR, Danmarks Rejsebureau Forening, PATA og andre foreninger i rejsebranchen.

Omkring ti procent af gæsterne på Ferie for Alle køber rejser på messen. Jeg ser en god og fornuftig fremtid for Ferie for Alle. Ikke alt nyt er godt, og ikke alt gammelt er dårligt – man kan få al information på nettet, men omkring 20 procent af kunderne har brug for at tale med et menneske om deres ferie. Det personlige møde har vi på Ferie for Alle,” sagde Anders Ladefoged Mortensen.

Har kunderne i fred
FDM Travel deltager ikke på Ferie for Alle, men arrangerer sine egne rejsemesser. ”Her har vi kunderne i fred og kan sætte vores egen dagsorden,” sagde Jesper Ewald.

Den store rejsearrangør har nu i fem år holdt sin egen USA-messe i København samt en ny messe om rejser til Australien og New Zealand.

”Udover messerne har vi vores rejseforedrag – alene i februar har vi på nuværende tidspunkt 53 af disse med over 2.000 deltagere i vores rejsebutikker landet over,” sagde salgs- og indkøbschef Jesper Ewald fra FDM Travel.

100.000 til rejsemesser
Ferie for Alle i Messecenter Herning samler årligt omkring 60.000 besøgende, Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen havde ved årets messe i oktober 17.500 gæster, mens den tredjestørste rejsemesse i Danmark, Ferie-Fritid i Odense Congress Center, i år tiltrak 13.700 besøgende.

I mange år havde København en stor årlig feriemesse i Bella Center. Den sidste Ferie og Fritid-messe i Bella Center blev holdt i 2014 og samlede 42.000 besøgende.

Relaterede artikler:

Atter stor tilslutning til rejsemesse

Stort rejsebureau øger fokus på kerneforretningen

Atter over 60.000 besøgende til Ferie for Alle