De russiske flyselskaber er bekymrede over det dræn, der er i antallet af engelsktalende kaptajner og instruktører, som flytter til flyselskaber i Kina, Sydkorea, Vietnam og Indien, skriver den russiske avis. Blandt de ramte flyselskaber er S7, Ural Airlines, Volga-Dnepr og VIM-Avia.
Ifølge russiske branchekilder er der de seneste godt to år forsvundet omkring 300 af de bedst uddannede engelsktalende piloter til bedre forhold i Asien. Samtidig er omkring 400 piloter i gang med at skaffe den nødvendige dokumentation til at flytte. En af Kommersants kilder regner med, at problemerne med fartplaner for flyselskabet VIM-Avia hænger sammen med, at 12 luftkaptajner samtidig har forladt selskabet.
Kina byder på en række fordele for piloterne i forhold til de russiske arbejdspladser. Gennemsnistlønnen for en pilot er fire gange højere end i Rusland – 17.000 til 25.000 dollars – 113.000 til 166.000 kroner om måneden – krav om 80 fyvetimer om måneden mod det russiske krav på 90 og ferier, der starter på 96 dage mod 70 i Rusland. Hertil kommer, at Kina har forenklet udstedelsen af flyvecertifikater til uddannede piloter.
10 kinesiske flyselskaber ansætter russiske piloter og er især interesserede i kaptajner med mindst 2.500 timer på bogen.