Rutelukning gav flere passagerer

DFDS Princess Seaways er det ene af to skibe på rederiets daglige rute mellem Amsterdam og Newcastle.

DFDS Princess Seaways er det ene af to skibe på rederiets daglige rute mellem Amsterdam og Newcastle.

REDERIER: Efter DFDS i september lukkede Esbjerg-Harwich ruten, steg passagertallene for skandinaviske gæster i oktober og november 250 pct. i forhold til samme periode sidste år på DFDS-ruten mellem Amsterdam og Newcastle.

Mange skandinaver vil have bilen med til England – men da de ikke mere kan sejle fra Esbjerg til Harwich, kører de nu til Holland eller Frankrig, for fortsat at sejle til England. Det viser de seneste passagertal fra DFDS Seaways.

Mange valgte før Englands-båden som foretrukne transportmiddel til England, for at kunne have bilen med til Storbritannien. Det ser nu ud til at flere af disse tidligere passagerer vælger at køre til Holland eller Frankrig for fortsat at kunne sejle til England.

”Passagertallene for skandinaviske gæster i oktober og november i år er steget 250 pct. i forhold til samme periode i 2013 på vores rute mellem Amsterdam og Newcastle. Det er den rute i DFDS Seaways, der kommer tættest på Englands-båden – både i geografisk forstand, men også i ombordoplevelsen,” siger Kevin Helsinghof, Country Manager for bl.a. Danmark i DFDS Seaways.

De to skibe på DFDS’ Amsterdam-Newcastle rute, King Seaways og Princess Seaways, minder om skibene, som sejler mellem København og Oslo og byder på underholdning, restauranter, barer og kahytter. Det er den eneste færgerute i Europa som sejler med passagerer til Nordengland. Ruten sejler ligesom Oslo-ruten af sted sidst på eftermiddag og ankommer næste morgen.

”På den engelske kanal er der en stigning af skandinaviske gæster på cirka 40 pct. i oktober og november 2014 i forhold til samme periode 2013,” siger Kevin Helsinghof.

DFDS har tre ruter til England – ud over fra Ijmuiden (Amsterdam) til Newcastle. Der er små seks timers kørsel fra den danske grænse til Ijmuiden. DFDS sejler også fra Dunkirk i Frankrig til engelske Dover, turen tager små to timer – der er 24 daglige afgange, ligesom rederiet har rute fra Calais til Dover, denne tur over den smalleste strækning af Den engelske Kanal tager en time og 30 minutter.

DFDS lukkede mellem Esbjerg og Harwich pga. faldende passagertal og fragt samt udsigt til dyrere brændstof fra næste år. Ruten åbnede tilbage i 1875 og havde i sin storhedstid 300.000 årlige passagerer – der var sidste år 80.000.

DFDS Seaways er del af DFDS, Nordeuropas største rederi. DFDS har over 6.000 medarbejdere i 20 lande og en omsætning på 12 mia.kr.