DFDS’ planlagte brintdrevne færge til København-Oslo har arbejdsnavnet Europa Seaways. Visualisering: skibsarkitektfirmaet Knud E. Hansen.

DFDS vil udvikle brintfærge til København-Olso

Går det efter planen, introducerer DFDS i 2027 et nyt skib på København-Oslo, drevet af brint. Skibet har arbejdsnavnet Europa Seaways og får efter planen plads til 1.800 passagerer.

De 1.800 passagerer på det planlagt brintdrevne skib Europa Seaways, er cirka det samme som DFDS’ to nuværende skibe på København-Frederikshavn-Oslo, Crown Seaways og Pearl Seaways, har plads til. Ruten har på normale år cirka 775.000 passagerer og er DFDS’ største med overnattende passagerer.

DFDS’ kommunikationschef, Gert Jakobsen, siger til STANDBY.DK, at det danske rederi også i fremtiden forventer at betjene København-Oslo med to skibe med en daglig afgang i hver retning.

I første omgang har DFDS og en række partnere søgt EU-støtte til udvikling af en ny færge på København-Oslo, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres fra et planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn.

En monumental opgave
Europa Seaways skal have elektricitet til fremdrift fra brintbrændselscellesystemer, der kun udleder vand og kan producere op til 23 MW (Megawatt).

”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af ​​sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, der kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS, i en pressemeddelelse.

DFDS’ partnere på brintprojektet omfatter ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, skibsarkitektfirmaet Knud E. Hansen, energiselskabet Ørsted og Danmarks Skibskredit.

“Sammen forventer vi at lære, hvordan vi kan gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt levedygtige. Det er afgørende for branchens omstilling til klimaneutralitet, der også er det ultimative mål for DFDS’ klimaplan,” siger koncernchef Carlsen.

Støtte fra EU
Der er endnu ikke noget officielt bud på, hvor meget den planlagte brintdrevne passagerfærge vil koste. Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU’s Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027, oplyser DFDS.

Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1.800 passagerer og med plads til over 120 lastbiler eller 380 personbiler.

Milliardomsætning
DFDS (en forkortelse for Det Forenede Dampskibs-Selskab) har færge- og transport services i Europa og Tyrkiet med en årlig omsætning på 17 milliarder kroner.

Over 10.000 fragtkunder anvender rederiets transport- og logistikløsninger. På årsbasis har DFDS korte færgeruter, for eksempel over Den engelske Kanal, og ruter med en overnatning til fem millioner passagerer, heraf mange rejser i egen bil.

DFDS har 8.400 medarbejdere på skibe og kontorer i 20 lande. DFDS, der blev grundlagt i 1866, har hovedkontor i København.

Relaterede artikler:

Danskerne kan stadig rejse lidt til udlandet

DFDS halverer betjeningen af København-Oslo

DFDS overvejer nye skibe til Oslo-ruten