Crown Seaways fra DFDS. (Foto: DFDS | PR)

Flere passagerer men mindre fragt hos DFDS

Flere rejsende benyttede en af DFDS’ færger i juni, mens fragtforretningen blev en kende påvirket af den igangværende krig i Ukraine.

Store dele af erhvervslivet har haft nogle hårde år under COVID-19-pandemien, hvor en lang række restriktioner har været en barriere for eller helt umuliggjort driften. Nu er genopretningen dog så småt undervejs, og det kan man også mærke hos DFDS.

Det danske rederi og logistikvirksomhed har netop offentliggjort den månedlige mængderapport, som viser, hvordan det forløb i både fragt- og passagerforretningen i den forgangne måned, og tallene peger på, at det går fremad til trods for, at man endnu ikke er tilbage på samme niveau, som før pandemien.

DFDS havde i juni 352.000 passagerer med ombord, hvilket er en væsentlig forbedring i forhold til de to foregående år, da rederiet havde henholdsvis 78.000 og 46.000 passagerer i samme måned i 2020 og 2021.

Er fortsat efter 2019-niveauet
Når man sammenligner rederiets passagertal, er det dog værd at bemærke, at de seneste to år har været mærkbart påvirket af COVID-19-pandemien. Sammenligner man i stedet med 2019, er der fortsat lidt vej endnu.

DFDS oplyser, at man er på 75 procent af 2019-niveauet, når det kommer til antallet af passagerer, der er blevet transporteret. Kigger man på det samlede passagertal for de seneste 12 måneder, er den nuværende periode dog allerede bedre end den foregående.

I de 12 måneder i 2021-20 transporterede selskabet i alt 956.000 passagerer, mens DFDS i de seneste 12 måneder – som strækker sig fra 2022-21 – har haft 1,9 millioner passagerer ombord. I hele 2019 endte passagertallet samlet set på 5,1 millioner rejsende.

Tidligere har DFDS’ globale salgsdirektør bekræftet over for STANDBY.dk, at man i år fortsat forventer færre rejsende end sædvanligt på rederiets kendte rute mellem København og Oslo. I normale rejseår før pandemien havde ruten omkring 775.000 passagerer, men i år forventer DFDS, at omkring 600.000 passagerer vil gøre brug af den.

Krigen påvirker fragtforretningen
Selvom passagertallet i juni voksede i forhold til samme måned i COVID-19-året 2021, så faldt den samlede mængde fragt, der blev transporteret med et af DFDS’ skibe eller færger. I alt var mængden 3,6 procent lavere end året før.

Rederiet tilskriver selv nedgangen til at være en følgevirkning af krigen i Ukraine, da den var medvirkende til, at der ikke er blevet transporteret lige så meget gods mellem Tyskland og Litauen, som det ellers har været tilfældet.

Godstransport med færge afregnes efter forbruget af vognbaner, hvilket også kaldes lanemeter, og ifølge DFDS er det samlede antal transporterede lanemeter for de seneste tolv måneder steget med 0,2 procent til 43,8 millioner kroner fra 43,7 millioner kroner i de foregående tolv måneder.

STANDBY.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra DFDS til udviklingen i denne måneds mængderapport.


Relaterede artikler:

DFDS flytter afgangstid mellem København og Oslo

DFDS mangler stadig passagerer efter coronakrisen

DFDS først med landstrøm i Københavns Havn