Luna Seaways lægger til kaj ved sit første besøg i København. (Foto: DFDS | PR)

Luna bredte sig på Marmormolen

Det nye RoPax-skib Luna Seaways er blevet præsenteret i København. Fragt- og passagerfærgen er 30 procent længere end de to Oslobåde, der normalt frekventerer Marmormolen i Nordhavnen.

Marmormolen i Københavns Nordhavn er normalt stedet hvor DFDS’ Oslobåde, henholdsvis Crown Seaways og Pearl Seaways ligger til. Onsdag kom Luna Seaways for første gang på besøg, og den nye fragt- og passagerfærge overskyggede i den grad de to passagerskibe.

Det nye RoPax-skib er nemlig en del større end den største af Oslobåden, hvilket er Pearl Seaways, der måler 178 meter i længden og har en bredde på 33 meter. Med sine 230 meter er Luna Seaways dermed omkring 30 procent længere og fylder mere end to fodboldbaner.

Luna Seaways er ligesom søsterskibet Aura Seaways bygget på Guangzhou Shipyard International i det sydlige Kina, og det er det andet af seks helt nye skibe, der blev bestilt tilbage i 2015.

”Der var behov for at øge kapaciteten på vores baltiske ruter til Litauen. Indsætningen af både Luna og Aura Seaways giver gode muligheder for vækst. Den øgede kapacitet betyder også, at vi er godt rustet til at give vores kunder langt større fleksibilitet i forhold til at planlægge deres eksporter,” siger Anders Refsgaard, der er direktør i DFDS med markedsansvar for Baltikum,

Sættes i drift den 29. april
Det er netop Baltikum, der får glæde af de nye fragt- og passagerfærger. Luna Seaways skal sammen med Aura Seaways sejle på ruten mellem Karlsham i Sverige og Klaipeda i Litauen. Den nye færge forventet at blive idriftsat den 29. april.

Det store RoPax-skib har en kapacitet til  600 passagerer, og med 4.500 lanemeter er der plads til 273 trailere og 73 biler.

Det var DFDS’ investorer, kunder og medarbejdere samt deres familier og venner, der onsdag fik lejlighed til besøge den seneste nybygning til den danske transport- og logistikgigant.

“Det er efterhånden ret lang tid siden, at vi selv har kontraheret en ny færge. At se hende lægge til i København er derfor noget ganske særligt. De første tilbagemeldinger fra passagerer ombord på søsterskibet Aura Seaways har været meget positive, og vi ser derfor meget frem til at indsætte Luna Seaways i vores baltiske netværk,” lyder det fra Anders Refsgaard.

 

Relaterede artikler:

DFDS flytter afgangstid mellem København og Oslo

DFDS først med landstrøm i Københavns Havn

DFDS vil udvikle brintfærge til København-Olso