LUFTFART: Danske fagforeninger krævede sidste år overenskomst, hvis Ryanair ville have base i Københavns Lufthavn. Den øgede fokus på ”den danske model” gav én fagforening 30 pct. flere medlemmer.
Fagforeningen Flyvebranchens Personale Union, FPU, har siden Ryanair meddelte, at man ville åbne base i Københavns Lufthavn fået 31 pct. flere medlemmer.
”Den megen omtale i medierne af Ryanairs ansættelsesvilkår, social dumping og fagforeningernes budskab om vigtigheden af at stå sammen, har været med til at give os flere medlemmer. Vi er gået fra ca. 1.000 medlemmer i perioden fra før Ryanair oplyste de ville åbne i København til i dag 1.300.”
Det siger formand og næstformand i FPU, Thilde Mortensen Waast og Anders Mark Jensen, til standby.dk
FPU, der hører under Landsorganisationen, LO, organiserer nærmest alt flyvende personale i Danmark – med undtagelse af ikke mindst SAS. FPU’s medlemmer er f.eks. piloterne i Air Greenland, Danish Air Transport, Jet Time, Primera Air, Sun-Air og Thomas Cook Airlines – samt kabinepersonalet i de fleste af disse selskaber. Se hele listen på FPU’s hjemmeside.
FPU’s medlemsopsving begyndte i efteråret 2014, hvor Ryanair oplyste det ville åbne base i Københavns Lufthavn og stationere fly og besætninger.
”Ryanair skal være så velkomne i Københavns Lufthavn,” sagde danske fagforeninger som FPU og 3F – ”bare de lige husker at lave overenskomster med det personale, de vil stationere i København.”
Det ville Ryanair ikke, da en del af firmaets koncept er at undgå fagforeninger, men ansætte individuelle medarbejdere. Ryanair afviste den såkaldte ”danske model” – ’med mindre der er tale om Helena Christensen’, som Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, vittigt fik sagt det på et af mange pressemøder. Ryanairs afvisning fik fagforeningerne til at varsle konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn.
”Men som noget helt usædvanligt valgte fagbevægelsen først at spørge Arbejdsretten, om det ville være lovmedholdeligt at indlede konflikt og sympatikonflikt mod Ryanair i København,” sagde 3F-formanden i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, på åbent debatmøde sidste efterår.
3F i Kastrup har 4.000 medlemmer i firmaer i Københavns Lufthavn. 3F’erne i lufthavnen skulle have været ”tærskehold,” hvis der var kommet konflikt mod Ryanair ved f.eks. at nægte tankning af Ryanairs fly, men i Arbejdsretten fik fagforeningerne sidste sommer medhold i, at en konflikt mod Ryanair var lovmedholdelig.
Ryanair åbnede på København i marts sidste år med rute fra basen i Dublin. Men efter kendelsen i Arbejdsretten opgav Ryanair i juli sin base i Københavns Lufthavn – og lukkede også sin base gennem en årrække i Billund Lufthavn.
Ryanair har fortsat stor fokus på Københavns Lufthavn – men så længe Ryanair flyver fra nogle af sine over 75 baser udenfor Danmark, kan de ikke røres af fagforeningerne.
Ryanair åbnede sidste år 15 ruter til København, flere følger. I sit første år i Københavns Lufthavn blev Ryanair i fjor fjerde største flyselskab med 715.251 passagerer. I år ventes mindst en tredobling af tallet.