Ryanairs plan for Israel kan betyde turistgennembrud

TIRSDAGSKLUMME: Israel er efter min mening et af de mest fascinerende feriemål i verden, fordi det er så fyldt med historie, kultur og religioner, og har et dejligt klima året rundt. Desværre er der ofte politiske uroligheder, men nu indgyder Ryanairs ledelse i hvert fald tillid.

Af Ejvind Olesen

Jeg besøgte første gang Israel under våbenhvilen efter Yom Kippur krigen i oktober 1973. Og har været optaget af landet lige siden. Både som feriemål og som politisk brændpunkt. Har også været i landet på reportagerejser og ferie med familieophold. Heldigvis uden at blive vidne til dramatiske episoder, men heller ikke så naiv, at jeg ikke har mærket spændingerne.

”Bibelen er den bedste guidebog, uanset hvordan man har det med sin religion,” sagde min fætter, pastor Svend Erik Sørensen, som i mange år drev Agri Rejser sammen med sin præstegerning.

Ryanair meddelte i sidste uge, at man i samarbejde med Israels Turistministerium lancerer en serie flyvninger til både Tel Aviv og Eilat med hhv. syv og otte ruter allerede i den kommende vintersæson. 21 ugentlige til Tel Aviv (og Jerusalem) og 24 til Eilat Ova.

Lokkemad eller sund forretning
Det med samarbejde ved jeg ikke helt, hvad betyder, men for SAS, som flyver en enkelt gang om ugen fra Stockholm til Eilat, betyder det 550 kr. for hver passager til flyselskabet. Kald det lokkemad, kald det bonus eller blot sund forretning. En form for samarbejde, som desværre ikke kendes for så mange andre rejsemål.

Fra København har der været betydeligt mere trafik end i dag, hvor der kun er to ugentlige afgange til Tel Aviv med Norwegian. SAS har lukket sin rute igen, og det samme har Israelske El Al. Gennem historien har det været op og ned for SAS, som har haft i hvert fald tre forskellige begrundelser for at stoppe. Politiske uroligheder, manglende salg og en periode på grund af kabinepersonalets frygt for terror.

Stribevis af danske charterselskaber har gennem mange år haft masser af afgange både med og uden succes. I perioder har det også været dyrt i forhold til konkurrerende feriemål.

Svøm mede delfiner
På presseturen i 1973 skulle vi naturligvis se så meget som muligt. Hotellerne var gabende tomme, især da vi nåede ned til Eilat med indenrigsfly fra Tel Aviv. Andre tager i dag den lange bustur gennem Negev ørkenen til Aqaba Bugten til Eilat ved Det Røde Hav. En overgang troede nogle turoperatører, at man kunne lave en dagsudflugt gennem ørkenen op til Jerusalem. Det var lige hårdt nok.

Eilat er i dag udviklet til et moderne ferieresort. Svøm med delfiner, nyd den dejlige strand og ikke mindst klimaet. I går var der 23 grader.

Det var der ikke i Tel Aviv og slet ikke i Jerusalem, hvor der nu og da falder sne i årets første par måneder. (oppe i ca. 900 meters højde). Men det er her et besøg i Det Hellige Land bør starte. Om sommeren er det i Tel Aviv som at være i Florida. Det kan godt blive for varmt 35 grader i juli.

Den korte tur op til Jerusalem åbner en dør til bibelhistorien. Til de tre verdensreligioner (desværre hovedårsagen til uroligheder), Gravkirken, De 14 stationer, hvor Jesus bar på korset, Grædemuren i Den gamle By i Østjerusalem, arkæologiske fund og Den blå Moske. Stribevis af højdepunkter på oplevelsesskalaen.

Blot to-tre kilometer uden for Jerusalem ligger Betlehem, som er i fokus igen her til jul over hele verden med fødselskirken. Desværre ikke uden faresignaler og et stærkt sikkerhedsberedskab, der har kostet dyrt på turistmængden nu i flere år.

Boede i hotelkibbutz
Nordpå forbi Det døde Hav videre til Genesaret Sø og Golanhøjderne, hvor jeg har stået oppe og set ind i fjendeland, Syrien med Damaskus. Blot nogle uger efter, at de blodige slag var stoppet.

Vi boede i en hotelkibbutz. Om aftenen kom israelske soldater ned fra deres vagtposter og spiste gratis fra kibbutzens fortræffelige køkken. I alle kibbutzer spiser soldaterne gratis i en krigssituation.

Tør vi, synes at været mantra for rigtig mange danskere. Hver gang der opstår terror eller blot uroligheder tager danskerne det afslappet, blot ikke til Israel.

Netop nu er det uroligheder efter præsident Trumps erklæring om at flytte Den amerikanske Ambassade fra Tel Aviv til Jerusalem. Noget som i den grad udfordrer de palæstinensiske naboer.

Turismen i Israel har sine op- og nedture i Skandinavien og i hele verden for den sags skyld. Jeg forstår imidlertid ikke, hvorfor man absolut valgte at flytte et af de 18 turistbureauer fra København til Stockholm med vores tætte relationer til Israel.

Måske fordi turistministeriet i Israel mener, at svenskerne har mere behov for at vide noget positivt om landet end danskerne. Det kan vi så tage som en kompliment.

Ved vi nok? Det tvivler jeg på. Der er sket meget, også med religionsforståelse og undervisning, siden de fleste unge i Danmark skulle prøve at bo og arbejde i Kibbutz.

Men det kan jo nås endnu. Her har Ryanair vist vejen.

Det kan man håbe. Tænk over det i julen. Kan man ikke være i Betlehem juleaften, kan man da altid sende en tanke.