Ryanairs topchef i hamskifte

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

MANDAGSKLUMME: Spørgsmålet er, om vi nu skal tro på Michael O’Leary, når han vil tage sig bedre af sine kunder, men han understreger stadig, at fagforeningerne er totalt ødelæggende for europæiske flyselskaber.

Af Ejvind Olesen

Noget kunne tyde på, at Ryanairs karismatiske og provokerende topchef Michael O’Leary er ved at skifte ham. Som noget åbenbart nyt vil lavprisselskabet til at tage sig bedre af sine kunder. Den selverkendelse er opsigtsvækkende.

Vi var desværre ikke selv til stede i Billund forleden, fordi vi kun ventede den sædvanlige gang ordgas og fortællingen om, hvor elendige de andre flyselskaber er, og hvor god Ryanair er.

Men når jeg læser kollega Jens Erik Rasmussen, JP, om O’Learys forvandling, er der åbenbart sket noget afgørende. Han optrådte ikke i lasede cowboybukser, udtrådte gummisko og sjove hatte. Han var tværtimod i blå skjorte, mørke bukser og havde skruet ned for det grove sprogbrug om alle de andre. Måske lige med undtagelse af fagforeningerne.

”Fagforeningerne har ødelagt de fleste af Europas flyselskaber. De får ikke lov til at ødelægge Ryanair,” fastslår han fortsat.

Han benægtede derimod, at de kraftige nedskæringer i trafikken i Billund til vinter har noget at gøre med bordfald af den dobbeltbeskatningsaftale, som skatteminister Ole Stavad (S) i sin tid indgik med Irland, og som betyder at de ansatte på basen i Irland slipper for dansk skat.

Det er nok rigtigt, at det nu og her betyder mindre. Mange af de ansatte er alligevel arbejdsløse i vinterhalvåret. Men næste år slår den igennem, og gør det mindre attraktivt at være ansat i Ryanair. Det kan der ikke være tvivl om. Se bare på irske og danske skatteprocenter.

Nu skal O’Leary så passe på, at han ikke sætter sig mellem to stole. Signalerne fra mødet i Billund var klare. Ryanair skal være attraktiv for forretningsrejsende, tage sig lidt bedre af kunderne og give dem en bedre oplevelse, reservere sæder i flyet, tage mere bagage med og reducerede de mange gebyrer.

Kan man det og samtidig være Europas største flyselskab, regnet i passagerer? Det skal tiden vise. Men formålet med at ”tage sig bedre af kunderne og give dem en bedre oplevelse” kunne godt gælde for mange mere etablerede ruteselskaber i dag. Ingen nævnt og ingen glemt.