Så gik uge 24

0

WEEKENDMAGASINET: Stor SAS stigning efter olieprisfald – Alligevel ingen strejke i BA – Drikkepenge ikke populære hos danskerne – Dengang der var høje lønninger i DSB –  Smilet.

Af Ejvind Olesen

SAS STIGER: Oliepriserne falder fortsat og har nu nået laveste niveau i syv måneder. Det kommer flyselskaberne til gode. Netop nu er det ikke en god idé af have hedget brændstof (låst priserne frem i tiden). Norwegian er et af de seksaber, der får mest ud af et prisfald (uden at hedge). SAS går mere sikkert til værks, men har dog 40 procent i frie midler. Måske var det noget af årsagen til, at SAS kursen i går steg 5,50 procent (til 13,50 kr) og i alt er steget 26,1 procent siden årsskiftet. På onsdag offentliggøres halvårsresultatet

NUL STREJKE: Det er altid rart at berette om en strejke, som ikke bliver til noget. Sådan med den strejke kabinepersonalet havde varslet i British Airways fra 16. til 19.juni. Det er ikke oplyst, hvorfor, men kun at der bliver normal trafik. – Striden drejer sig om ca. 2.000 ansatte, hvoraf de fleste blev ansat i 2010, og ifølge kabinepersonalet aldrig har fået fuld løn. BA hævder, at de får mindst 178.000 kr. på årsbasis, og det er på linje med konkurrenterne.

DRIKKEPENGE: Den debat stopper nok ikke. Især ikke på restauranterne, og der er ingen tvivl om, hvad gæsterne mener. I følge business.dk har restaurant 2 Night afviklet en afstemning på Facebook, hvor 753 ud af 857 ikke bryder sig om systemet med drikkepengeknap og lignende direkte opfordringer. Kun 55 synes det er en god idé. Kasper Mørk Arianto fra Madklubben siger, at man ’helt droppede drikkepenge system for tre-fire år siden. Vi har jo ikke den drikkepenge kultur, som de har i USA. Danske tjenere får en fin hyre, og vi bliver da glade, hvis folk lægger drikkepenge, men vi vil ikke tvinge gæsterne til et aktivt valg’.

EN GOD KOP KAFFE: Som vi kunne fortælle på takeoff.dk i denne uge vil DSB forsøgsvis igen servere kaffe og te i togene fra 28. juni. Det gælder de fleste IC- og lyntog. Det er da altid et lille skridt fremad. Der er ikke tale om en ny salgsvogn. Den sidste blev inddraget for tre år siden. Det var ifølge direktør Aske Wieth-Knudsen ikke rentabelt med den service -. Måske var det fordi (som jeg husker det) at en ung togstewardesse kunne tjene mellem 40.000 og 50.000 kr. om måneden. Spørg bare topchef Flemming Jensen fhv. koncernchef i SAS, nuværende topchef i DSB. En stewardesse i et luftselskab, tjener næppe mere end halvdelen i starten.

SMILET: En dreng, der ikke ved, hvad han skal lave, når han går ud af skolen, kan lige så godt starte en familie (Jeppe 9 år)

SMILET: Kære læbestift lær mig at lyve, jeg vil aldrig være mere end tyve (Tove Ditlevsen)

Skriv en kommentar

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz