Sådan kan man også drive et flyselskab

TIRSDAGSKLUMME: ”Jeg tror aldrig, vi kommer til at tabe penge igen,” lød det forleden optimistisk fra topchefen i American Airlines, der virkede som om, han havde fundet en helt genial måde at skaffe overskud på.

Af Ejvind Olesen

”Jeg ved, jeg lyder som en evangelist, der prædiker det gode budskab. Vi har været gennem en periode med høje oliepriser siden 2014, men den tid er forbi. Vi har været igennem krak i industrien og i luftfarten, men nu lysner det gennem de mørke skyer.”

Tænk, det sagde han virkelig. American Airlines koncernchef, Doug Parker, i den forløbne uge på TV-kanalen CNBC. I samme uge som Air Berlin mere eller mindre opgiver ævret, Ryanair klumrer rundt med mangel på piloter og brænder tusinder af gode kunder af, mens Monarch Air, som mig bekendt ikke har været i Danmark siden selskabet fløj for Calypso i midten af 1990’erne, krakkede med 110.000 passagerer, der bliver berørt.

Parker kan selvfølgelig ikke bebrejdes, hvad der sker i Europa, selv om han sammen med sine kolleger i de andre store amerikanske flyselskaber har gjort sit til at forhindre Norwegian i at få plads på det amerikanske marked med billige priser.

Men nu har han set lyset. Fremgangen er klar. Flyene skal have flere stole ind i skroget. Turistklassen skal udvides. Samtidig skal man have en eller to klasser højere, hvor det koster tillæg. Det skal være muligt at reservere særskilte pladser mod ekstra betaling. ”Og det gør vore kunder i stor stil.”

Bagagen rummer masser af muligheder. Man kan blive helt salig ved at tænke på det. Det er først lige begyndt. Parker nævner i sit interview, at ekstra betaling for bagage har givet amerikanske selskaber 4,2 mia. dollars sidste år. Heraf har American tjent en fjerdedel.

Stolene skal i fremtiden bestå af tyndere materiale, sådan at der i et fly med midtergang kan rykkes 190 stole ind mod 181 i nuværende udførelse.

I september kvartal, når American til gengæld ikke budgettet på grund af det store tab på sit hub, Puerto Rico, i Caribien, hvor orkaner har anrettet slemme skader.

Men bortset fra det har Doug Parker set lyset. Stakkels passagerer!

x

Læs Også

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Ny lov om flydrift på vej i USA

Kongressen i USA forbereder en lov om bedre plads på flyene og bedre forbrugerbeskyttelse. Der er også krav om en kulegravning af de mange forsinkelser i amerikansk flytrafik.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Turistdirektør håber på flere easyJet-ruter

Direktøren for VisitAarhus glæder sig over de kommende easyJet-ruter til Aarhus – og har forslag til andre ruter der kunne flyves til lufthavnen i Aarhus.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.