Camping i Danmark. Arkivfoto.

Samlet dansk campingindsats i Tyskland

DK-Camp og Dansk Camping Union går sammen med VisitDenmark om at trække flere tyske turister til de danske campingpladser.

Samarbejdet mellem DK-Camp og Dansk Camping Union er etableret efter lukningen af Campingrådet i november sidste år. I samarbejdet med VisitDenmark skal der satses på digital markedsføring og tv- programmer for det voksende tyske rejsemarked, hvor også interessen for ferie i autocamper, campingvogn og med telt er stigende.

I 2017 pakkede tyskerne fortelt og havemøbler 4,4 millioner gange for at tage campingferie, og de fleste ferier gik til udlandet. Nu vil danske campingpladser have del i det voksende tyske marked, og derfor er de to største aktører DK-Camp og Dansk Camping Union (DCU), samt Hvidbjerg Strand, DanCamps og en række danske destinationer gået sammen med VisitDenmark om opgaven.

”De seneste år har ikke været de bedste for branchen. Den udvikling vil vi gerne have vendt ved blandt andet af få del i det voksende tyske marked”, siger formand for DK-Camp, Torben Frydenlund Rasmussen.

Campingrådet lukket
Tidligere var det Campingrådet, som samlede branchen og blandt andet stod for markedsføringen. Efter organisationen lukkede sidste år, har det været usikkert, om markedsføringen fortsatte. Men med DK-Camp og DCU som de bærende kræfter er der nu vished for, at campingbranchen også i 2018 bliver markedsført i Tyskland.

”Der er benhård konkurrence med Sydens Sol og gode campingpladser, så først og fremmest skal vi have tyskerne til at vælge Danmark frem for at køre sydover. Heldigvis er der mange, der vil noget andet end Sydens bagende sol, og her har Danmark et godt campingprodukt”, siger Anne-Vibeke Isaksen, mediechef i Dansk Camping Union.

Nye metoder
”Den danske indsats drukner totalt, når vi hver især står og kipper med egen hat. På messerne i Tyskland har vi oplevet, hvordan andre destinationer står sammen, og det giver en helt anden synlighed. Nu visker vi tavlen ren, og sammen med VisitDenmark er vi åbne for at gøre tingene på andre måder”, siger Torben Frydenlund Rasmussen.

I 2018 består indsatsen på det tyske marked blandt andet af digital annoncering og samarbejde med den tyske mejeriproducent Velfrisk, hvor dansk camping vil komme i kontakt med tre millioner tyske forbrugere via et on-pack promotion samarbejde.  Og ikke mindst er der planlagt to TV-udsendelser om campinglivet i Danmark på NTV.

VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Mads Schreiner, ser frem til, at den fælles indsats kan styrke den danske campingbranche: ”Vi er glade for, at stærke kræfter samler bolden op efter Campingrådet, så dansk camping fortsat er synlig for de tyske turister. Danmark står stærkere på det tyske marked, end vi har gjort længe, og derfor er det meget positivt, at camping udnytter muligheden”.

Relaterede artikler:

Ulovlige krav til campingpas

‘Camping i Bella’ bliver til ‘FRI 2018’

Viva la ferie på Ferie for Alle 2018