SAS er klar til nye udfordringer, men skyer truer i horisonten

Lars Sandahl Sørensen.

TORSDAGSKLUMME: Selv om der var røde tal, var underskuddet mindre end ventet i det første halvår, og flere passagerer end nogensinde bakker op om selskabet – ikke mindst om loyalitetsprogrammet. Men lukke øjnene for mørke skyer i horisonten kan man ikke.

Af Ejvind Olesen

Det drejer sig om at se lyspunkterne, hvor de findes. Det nytter ikke noget at hænge med mundvigene, selv om man skulle tro det, når man er i et selskab med 208 mio. kr. i underskud i andet kvartal. SAS overraskede analytikerne, selv om det samlede underskud på halvvejen gennem året nu er på 875 mio. kr. Det kunne have været værre.

SAS koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen har aldrig været typen, der giver op for bollemælk. Blandt hans mange ansvarsområder som koncerndirektør for flyselskabet er han også ansigtet udadtil som talsmand for Danmark for direktionen i Stockholm. Hertil kommer ansvaret for det nye SAS datterselskab i Irland og hele SAS Cargo-division.

Igen og igen måtte han i går stå frem i diverse medier og forklare, hvorfor han syntes der var grund til at være stolt over et resultat med tre millioner flere passagerer og så mange medlemmer af Euro Bonus systemet, at det nærmer sig det totale antal passagerer hos SAS for ikke så længe siden. Men altså også et underskud tæt på milliarden.

Sidst på dagen i går sagde han til standby.dk: ”Jeg synes, vi har grund til at være stolte og er på vej til at udvikle os til et moderne flyselskab, som tager de nye automatiske og teknologiske midler i brug. Vi skal effektivisere og i en treårig periode spare yderlige tre milliarder kr., hvilket vi også tror er muligt. Og på den måde endnu engang få plus på bundlinjen, nå regnskabsåret er omme.”

Men I har stadig 25 procent tomme sæder?

”Ja, og dem ville jeg da gerne have solgt, men ikke for enhver pris. Vi kan komme så langt ned, at det koster os mere at få dem solgt end at lade dem står tomme. Med stribevis af afgifter kan udgifterne blive højere end indtægterne. Og det er netop trafikindtægter og tilkøb, som giver os optimisme.”

Og hvor mange skal der så fyres denne gang?

”Vi har et sparerprogram, hvor også vækstmulighederne er indregnet. Effektivisering kan ske på mange måder. Jeg siger ikke, at vi undgår fyringer, men jeg siger heller ikke, at de kommer i betydeligt omfang.”

Hvem klarer sig bedst Danmark, Norge eller Sverige?

”Jeg ser ikke den store forskel. I Sverige og Danmark er der vækst i erhvervslivet, og i Norge er man ved at komme med igen efter chok’et med de faldende oliepriser. Ubehagelige faktorer er truslen om en flyskat i Sverige. Den rammer alle flyselskaber, men værst for os, fordi vi har en betydelig indenrigstrafik.”

De mørke skyer er der jo i form af truslen om pilotstrejke mod nye løn- og arbejdsforhold, som Cimber ansatte skal igennem som ansatte i irske City Jet. Måske er det heller ikke helt afklaret med jeres egne piloter, når starten går 2. nov. med ruter fra London i et udliciteret datterselskab.

”Det er City Jets problem. Det er vores underleverandør, som selv må løse problemet. Det har de gjort før i andre lande. Vores egne SAS-piloter har i lang tid kendt til vores planer i London. Vi sætter ni fly i drift i vort irske datterselskab 2. november i første omgang. Senere følger ruter fra Malaga basen.”

Hvad er besparelserne så på det projekt?

”Det har vi ikke lagt skjul på. Der er på lønnings- og andre personaleomkostninger en besparelse på 30 procent i forhold til Skandinavien. Og der er masser af ansøgere”, slutter Lars Sandahl. Og ser ikke ud som om han tvivler på, at skyerne nok skal blæse væk inden efteråret.