SAS og Cimber på vej til samarbejde om Bromma

Hvis der ikke har været en luftbro for passagerfly mellem København og Stockholm før, så er den på vej nu. Der er snart halvanden million årlige passagerer på ruten. SAS sidder solidt på mellem 80 og 90 afgange om ugen. Flybe er netop startet til Bromma Lufthavn, mens Norwegian for længst har sikret sig en position på SAS’ guldrute til Arlanda med over 25 afgange.

 

Nu ser det imidlertid ud til, at SAS er ved at åbne en sidedør til Bromma i et samarbejde med Cimber, som begynder at flyve på strækningen fra 10. april. I første omgang med 17 ugentlige afgange. Fra efteråret med endnu flere. Det er allerede svært at få slot på citylufthavnen i Stockholm, som kun kan tage mindre fly.

 

Hvis aftalen går i orden vil der være code share med Cimber. Det betyder igen, at SAS-passagererne kan vælge frit mellem Arlanda eller Bromma, ligesom der både kan bruges og optjenes EuroBonus på den sekundære rute.

 

I SAS har der være en smule frygt for, at man på den måde kunne komme til at kannibalisere Arlanda-flyene, men den menes nu at være nedtonet.

 

Cimber har i forvejen code share med SAS på ruten mellem København og Kiev, oven i købet med det ukrainske flyselskab Aerosvit som tredjepart. Hertil kommer en væsentlig del af dansk indenrigstrafik. Samarbejdet med SAS omfatter også fire regionalfly, som flyver for SAS på ruter, hvor selskabet ikke selv har egnede fly.

Skrevet af Ejvind Olesen